Jak wykorzystać talenty w pracy menedżera?

J

Często piszę o talentach w kontekście pracy indywidualnej i wykorzystania wiedzy o nich dla siebie samego. Czasami wspominam też o tym, że zespół, który zna swoje talenty, ma szansę zwiększyć swoją produktywność. Nie pisałem jednak za wiele o tym, jak menedżerowie i liderzy mogą skorzystać z wiedzy o talentach. A mogą bardzo! Wiem to z własnego doświadczenia jako menedżer i widzę także, jak moi klienci dużo z tego czerpią. Jak więc wykorzystać talenty w pracy menedżera?

Świadomość talentów menedżera

Pierwszy obszar to praca nad zrozumieniem swoich własnych talentów w roli menedżera. Bardzo pomocne w tym są dwa ćwiczenia.


Pierwsze z nich to okno Johari (nazwa powstała od połączenia imion dwóch twórców tego narzędzia). Okno Johari składa się z czterech obszarów i można użyć go w pracy nad talentami, ale tak naprawdę też do każdego innego obszaru pracy menedżera. Składa się z czterech części, w które wpisujemy odpowiednio:

  • Przejawy talentów menedżera, których jest on świadomy i które są znane dla zespołu – czyli np. jeżeli menedżer wie, że ma talent naprawianie, wie, że często łatwo zauważa problemy w zespole lub w projekcie i zespół też jest świadomy takiego działania menedżera oraz wie, z czego ono wynika, to wpiszemy te przejawy talentu w tej części.
  • Przejawy talentów menedżera, których menedżer jest świadomy, ale zespół nie zdaje sobie z nich sprawy – na przykład menedżer ma talent pryncypialność, ma swoje wartości, którymi się kieruje, ale nie mówi o nich zespołowi. Zespół nie wie, z czego wynikają decyzje menedżera.
  • Przejawy talentów menedżera, których menedżer nie jest świadomy, ale zespół zdaje sobie z nich sprawę – przykładem może być talent naprawianie. Menedżer często zwraca uwagę na problemy i rzeczy, które nie działają. Jest to dla niego zupełnie naturalne i nie postrzega tego jako czegoś specjalnego. Zespół odbiera to jako „czepianie się” i bycie negatywnym, bo menedżer ciągle zwraca uwagę na to, co nie działa, a nie mówi o tym, co działa.
  • Blind spots – przejawy talentów, które są nieuświadomione ani przez menedżera, ani przez zespół – to najtrudniejszy obszar do pracy.

Co daje rozpisanie talentów i ich przejawów na takie cztery obszary? Możliwość zaplanowania konkretnych akcji, aby działanie menedżera było jak najbardziej zrozumiałe i dla zespołu, i dla niego samego. Dzięki temu można po pierwsze bardziej korzystać ze swoich talentów, a po drugie zrozumiałe stają się różne sytuacje, bo wiadomo, z jakich potrzeb wynikają. To z kolei ułatwia komunikację i współpracę.

Drugie narzędzie to zestawienie talentów w roli lidera. Instytut Gallupa przygotował materiały o każdym talencie w roli lidera – określił kilka sposobów, jak każdy talent może pomagać w byciu liderem, oraz kilka obszarów, na które warto uważać. Przechodząc przez te materiały, można z nich korzystać niemal jak z checklisty. Sprawdzać, czy menedżer już korzysta z zasobów danego talentu oraz czy nie wpada w te obszary, które są zagrożeniem. Z tego ćwiczenia także można wyciągnąć konkretne akcje do wdrożenia, aby korzystać z talentów we wspierający menedżera sposób.

Talenty w rozmowach 1:1

Drugi obszar, w którym wiedza o talentach menedżera bardzo się przydaje, to praca 1:1 z pracownikami. Świetnie się to sprawdza, kiedy znamy talenty pracownika, bo dzięki temu można wprost przeanalizować, jak talenty nasze i pracownika mogą wpływać na współpracę.

Warto zadać sobie kilka pytań w tym kontekście:

  • Które talenty mamy wspólne i jak to wpływa na naszą współpracę?
  • W czym się różnimy i jak możemy to wykorzystać do lepszej współpracy?
  • Jak możemy sobie wzajemnie opowiedzieć o wartościach i potrzebach wynikających z naszych talentów?

Te proste pytania pozwalają wyciągnąć z wiedzy o talentach wnioski, które – jestem pewien (widziałem, to wiele razy w praktyce!) – pomogą się lepiej komunikować, delegować, dawać wzajemnie informację zwrotną, ustawiać sposób współpracy i wybierać role zgodne z talentami.

Co jednak, gdy nie znacie talentów pracownika, a tylko swoje? Wtedy też można tę wiedzę wykorzystać! Choćby do tego, żeby opowiedzieć osobie, z którą współpracujecie, z czego wynikają Wasze sposoby działania, myślenia i odczuwania. Można opowiedzieć, z czym Wam się pracuje najłatwiej i jakie potrzeby wynikają z Waszych talentów. Dzięki temu Wasi współpracownicy lepiej zrozumieją, jak działacie, i będzie im łatwiej z Wami współpracować, a przez to i Wam łatwiej będzie współpracować z nimi.

Talenty w pracy z zespołem

Menedżerowie, tak samo jak pozostali członkowie zespołu, przychodzą do zespołu ze swoimi talentami, które wpływają na ich sposób działania, myślenia i reagowania. Z pewnymi osobami będzie się im łatwiej na początku porozumieć, bo mają podobne talenty, w przypadku innych będzie to wymagało trochę pracy, bo różnią się w sposobach działania i reagowania. Kluczowe jest to, aby menedżerowie umieli opowiedzieć o tym, jak działają, z czego wynikają takie, a nie inne ich reakcje.

Jak to zrobić? Można na kilka sposobów:

  • Opowiedzieć o tym, co się wnosi do zespołu dzięki swoim talentom oraz jakie z nich wynikają potrzeby, nie używając nazw talentów – jak to można zrobić, opisałem w tym artykule.
  • Opisać, w jakich okolicznościach jest się najlepszą wersją siebie, w jakich najgorszą, w jakich obszarach najlepiej się działa, a w jakich potrzebuje pomocy – świetnie opisał to Adam Grant w rozmowie z Timem Ferrisem.
  • Przygotować warsztaty talentowe, w ramach których cały zespół pozna swoje talenty.
  • Pokazywać swoje talenty w sytuacjach, które naturalnie wydarzają się w zespole – np. mając talent strateg, w momencie podejmowania decyzji opowiedzieć, że w głowie pojawiają się różne scenariusze, że wybiera się któryś z nich, opisać, jak ten proces wygląda, i powiedzieć, z jakiego talentu to wynika – buduje to świadomość tego talentu u członków zespołu.

Chodzi o to, żeby w transparentny sposób pokazać, jak się działa dzięki talentom, a przez to budować przewidywalność, co pomaga we wspólnym działaniu.

Podsumowanie

Kiedy pracowałem jako menedżer, poznanie moich talentów pomogło mi w codziennym działaniu. Dużo zrozumiałem, czytając o dojrzałości i niedojrzałości talentów – pozwoliło mi to z jednej strony lepiej planować mój czas i komunikować się, a z drugiej jasno zaplanować obszary do rozwoju. Pamiętam też, że zmieniłem swój sposób rozmów z członkami zespołu – wiedziałem, z czego wynikają moje niektóre zachowania, i mogłem o nich opowiedzieć, a przez to nie zaskakiwałem innych w trudny sposób. Kiedy teraz pomagam w korzystaniu z talentów moim klientom, to widzę podobne efekty. Warto korzystać z naturalnych sposobów działania, myślenia i odczuwania w pracy menedżera.

Pomagamy zrozumieć talenty w roli lidera w kursie „Ja i zespół – happy relations”

Z Karoliną Latos i Marcinem Aksem Grochowiną przygotowaliśmy kurs, w którym pokazujemy na naszych doświadczeniach, jak pracować z zespołem na różnych etapach jego rozwoju. Robimy to z trzech perspektyw:

  • lidera,
  • zespołu,
  • talentów.

Jeżeli zainteresował Cię temat pracy z talentami w roli menedżera, to w tym kursie znajdziesz ogrom wiedzy i ćwiczeń, które pomogą Ci lepiej wykorzystywać je w swojej pracy. Zapraszamy!

5 1 vote
Article Rating

O autorze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Recent Posts

Newsletter

Categories