Badanie Gallupa (“test Gallupa”) – często zadawane pytania

B

Table of Contents

Czy talenty są wrodzone? Jak kształtuje się talent? 

Wg Instytutu Gallupa talenty są wynikiem genów, które dziedziczymy po rodzicach, oraz środowiska wewnętrznego (rodzina, rodzeństwo, osoby, z którymi najwięcej przebywaliśmy) i zewnętrznego (znajomi, ludzie z klasy, z podwórka, obozów), które na nas działały w czasie formatywnym, czyli do około 20 roku życia. Potem talenty mogą się zmieniać, ale nie tak dynamicznie jak w okresie formatywnym. Mózg człowieka dorosłego jest plastyczny, ale inaczej niż dziecka i osoby w wieku młodzieńczym.

Jak zrobić test Gallupa?

Opisałem ten proces krok po kroku na osobnej stronie. Są tam też zrzuty ekranu i filmiki pokazujące, jak to zrobić. 

Czy można zrobić test po polsku / Jak zrobić test po polsku?

Opisałem ten proces krok po kroku na osobnej stronie. Są tam też zrzuty ekranu i filmiki pokazujące, jak to zrobić. 

Czy warto od razu zrobić test w pełnej wersji?

Docelowo warto go zrobić w pełnej wersji. Czy od razu? To zależy od konkretnej osoby. Pełen profil to dużo informacji do przetworzenia. Niektóre osoby są przytłoczone ich ilością. W ich przypadku warto zacząć od top 5, zrozumieć metodykę, swoje talenty i dopiero potem odblokować cały profil. Na pewno docelowo warto bazować na pełnym profilu.

Mam następujące talenty… Jaki zawód wybrać? Czy jest idealny/pożądany zestaw talentów na dane stanowisko?

Jest to jedno z najczęstszych pytań, jakie dostaję od osób, które zrobiły badanie Clifton StrengthsFinder. Niestety, to badanie nie odpowiada na to pytanie. Talenty wskazują i podpowiadają, jak będziemy robić rzeczy, a nie to, jakie rzeczy możemy robić. Widziałem wiele osób, które wykonywały ten sam zawód, a miały inne talenty. Po prostu robiły to na swój sposób. Warto zastanowić się, jak Twoje talenty wpływają na Twój sposób pracy i czy to pasuje do Twojej roli. Czasami może się zdarzyć, że w danej roli jest wymagany sposób działania, który jest niezgodny z Twoimi talentami. Na przykład masz bardzo analityczne talenty i działasz najlepiej, kiedy masz czas i przestrzeń na zastanowienie się. Tymczasem w pracy wymaga się od Ciebie, abyś podejmował decyzje szybko i bez dłuższego namysłu. Wtedy warto rozważyć zmianę roli. Jest to jednak specyfika roli, a nie zawodu!

Czy talenty zmieniają się z wiekiem?

Talenty kształtują się najbardziej w okresie formatywnym (do około 18–20 roku życia) w wyniku genów odziedziczonych po rodzicach, środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Po okresie formatywnym nasz mózg zmienia się, ale już nie tak dynamicznie. Oczywiście zmiany są możliwe. Najczęściej osoby, które robią badanie po raz kolejny, zauważają zmianę w kolejności talentów dominujących (około 10 pierwszych). Rzadko widać większe zmiany w profilu talentów.

Które talenty „nie współgrają ze sobą”, a które „współgrają”?

Są talenty, które statystycznie rzadko lub często występują w top 5. Nie ma natomiast talentów, które z definicji nie współgrają ze sobą lub współgrają. Wiele zależy od ich dojrzałości. Można by wymienić każdą możliwą parę talentów i zobaczyć, że w dojrzałej formie się uzupełniają, a w niedojrzałej ze sobą kolidują.

Znam swoje top 5. Przeczytałem opisy talentów, co dalej? 

Zgodnie z tym, co proponuje Instytut Gallupa, warto po kolei przejść proces:

  • poznaj talenty,
  • uznaj talenty,
  • buduj mocne strony
  • wykorzystaj talenty.

Jak? Kilka pomysłów zaproponowałem w tym odcinku podcastu i na obrazku poniżej.

Obraz zawierający zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznie

Gdzie znajdę osoby, które mają podobne do mnie top 5?

Największa grupa, która dzieli się swoimi talentami, jaką znam, to grupa „Z pasją o mocnych stronach” na Facebooku. Już ponad 1000 osób dodało tam swoje talenty. Warto też umieścić swoje talenty w profilu na LinkedInie, Facebooku – wtedy ktoś sam może nas znaleźć.

Inną strategią jest po prostu mówienie o swoich talentach. Jest wtedy szansa, że trafimy na osoby z takimi samymi talentami. Można też uczestniczyć w spotkaniach grup ludzi dzielących się talentami. Takie grupy działają w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Bydgoszczy.

Czytam opisy niektórych talentów i w ogóle do mnie nie pasują, o co chodzi? (dojrzałość / niedojrzałość talentu)

Istnieje wiele powodów braku identyfikacji z talentami. Po pierwsze warto upewnić się, że korzystamy z najlepszych dostępnych materiałów. Najlepszych, czyli najbardziej spersonalizowanych. Jest to raport „Przewodnik po cechach”, który zawiera spersonalizowane opisy Twoich talentów w kontekście całego profilu. Niestety jest on dostępny tylko po angielsku, chińsku, hiszpańsku i francusku, a wkrótce ma być dostępny także po niemiecku. Jeżeli nie znasz jednego z tych języków, najlepiej sięgnąć po raporty po polsku z ogólnymi opisami. Karty talentowe, które są dostępne po zapisaniu się na newsletter, także zawierają ogólne opisy – bardziej ku dyskusji i zastanowieniu się, jak talenty działają, niż sprawdzaniu 1:1 ich działania.

Niezależnie od pracy z raportami warto zrobić ćwiczenia opisane powyżej – one są najbardziej wartościowe i pomagają dostrzec talenty w działaniu. 

Czasami jest też tak, że nasze talenty są tak naturalne, tak widoczne na co dzień, że nie postrzegamy ich jako talent :). Warto wtedy poprosić ludzi, którzy nas znają, o pomoc w ich nazywaniu.

Jak rozwijać swoje talenty? 

Talent to naturalny i powtarzalny sposób działania, myślenia i odczuwania, który może być produktywnie wykorzystany. W ramach tej definicji warto robić takie rzeczy, które pomogą nam produktywnie korzystać z talentu. 

Warto zdefiniować sobie, jak wygląda dojrzała forma danego talentu (poprzez słuchanie i czytanie o nim, rozmowy z osobami, które mają ten talent dojrzały), i podejmować działanie, aby zdobyć umiejętności, które pozwolą z tego talentu właśnie w taki sposób korzystać.

Można to robić samemu, można korzystać ze wsparcia społeczności (np. grupa „Z pasją o mocnych stronach”), można wykupić sobie coaching talentowy. Można też skorzystać z kursu „Poznaj talenty”, w którym pokazuję, jak rozwijać swoje talenty.

Jak wykorzystać swoje talenty w pracy i życiu osobistym (na co zwracać uwagę, czego być świadomym)?

Warto zacząć od obserwacji, kiedy które talenty są widoczne i czy nam pomagają, czy utrudniają działanie. Na podstawie tych obserwacji można podjąć decyzję, z których talentów kiedy zacząć korzystać mocniej, a z którymi popracować (bo są niedojrzałe). Obserwacja talentów, wyciąganie wniosków, praca z wybranymi – taki proces warto zastosować i w pracy, i w życiu osobistym. 

Gdzie/u kogo mogę znaleźć wsparcie w zakresie korzystania z testu Gallupa?

Jest już nas, certyfikowanych trenerów Instytutu Gallupa, całkiem spora grupa w Polsce. Z czego bardzo się cieszę! Im więcej osób zna swoje talenty i je rozwija, tym lepiej dla nas wszystkich! Instytut Gallupa udostępnia katalog, w którym można znaleźć certyfikowanych trenerów. Jest dostępny pod tym adresem. Wystarczy wybrać kraj „Poland” i zobaczycie osoby, które pracują po polsku. 

Jak pracować z ostatnimi talentami – brakiem lub słabościami?

Opisałem to w tym artykule i w tym odcinku podcastu. Odsyłam do tych materiałów. :)

Czy warto robić test Gallupa dziecku? Od którego roku życia poleca się zrobienie testu? 

Instytut Gallupa przygotował wersję badania dla dzieci – nazywa się StrengthsExplorer. Jest to inne badanie niż StrengthsFinder, pokazuje wskazówki talentów. StrengthsExplorer jest tylko po angielsku. Jest też wersja dla uczniów i studentów – Clifton StrengthsFinder for Students. To badanie jest tym samym badaniem, co StrengthsFinder, ale dostaje się trochę inne raporty. Można go zrobić po polsku, ale raporty dla uczniów są po angielsku.

Czy talenty dziedziczy się po rodzicach?

Według Instytutu Gallupa i badań nad osobowością talenty po części dziedziczymy po rodzicach, Ale wpływ na nie ma też środowisko wewnętrzne i zewnętrzne, w którym przebywaliśmy w trakcie okresu formatywnego.

Czy robić test Gallupa po raz drugi? 

Według badań w większości przypadków talenty u dorosłych nie zmieniają się znacząco. Czasami zdarza się, że zmienia się kolejność w obrębie talentów dominujących (około dziesięciu pierwszych talentów). Rzadko się zdarza, że zmieniają bardzo, choć czasami dochodzi do tego w wyniku ważnych, dużych wydarzeń w życiu. Warto wiedzieć, dlaczego decydujemy się na zrobienie badania po raz drugi.

Mam 5 talentów w 1 domenie, czy to jest OK? 

Oczywiście, że tak! Po prostu z tej domeny najłatwiej Ci działać, myśleć, odczuwać. I z tej domeny działasz też w innych domenach. Na Twój sposób. :)

Czym różni się badanie top 5 i badanie 34?

Wykupując badanie w wersji top 5, dostaje się informację o pięciu talentach najbardziej widocznych w odpowiedziach. W bazie Instytutu Gallupa jest informacja o całym profilu, ale jest niewidoczna. Można odblokować całość profilu, mając już zrobione top 5, poprzez wykupienie odpowiedniego kodu odblokowującego.

W wersji pełnej otrzymujemy cały profil, w którym pokazana jest pełna kolejność talentów – dominujących, wspierających i mniejszościowych. Dostajemy też spersonalizowany raport z informacjami, jak pracować nad top 10, słabościami oraz z graficzną prezentacją talentów. 

Docelowo warto pracować nad całym profilem.

Jakie rodzaje raportów otrzymuje się w wyniku poszczególnych badań – które są po polsku, a które po angielsku?

Niezależnie od tego, którą wersję badania zrobimy, to otrzymamy poniższe raporty:

  • raport „Twoje główne cechy” – ogólny opis top 5 dostępny w języku polskim,
  • raport „Poznaj swoje talenty” – spersonalizowany raport top 5 talentów, dostępny tylko po angielsku.

Gdy zrobimy badanie w pełnej wersji, dodatkowo otrzymamy:

  • raport CliftonStrengths 34 – raport w języku angielskim pokazujący cały profil talentów,
  • raport kolejności cech – raport pokazujący skrócone opisy wszystkich 34 talentów wraz z ich kolejnością, dostępny w języku polskim.

Co to jest talent, co to jest mocna strona?

Talent to naturalny i powtarzalny sposób działania, myślenia i odczuwania, który może być produktywnie wykorzystany. 

Mocna strona to według Instytutu Gallupa „zdolność do ciągłego działania bardzo blisko perfekcji”. To talent, w który zainwestowano, dodając do niego wiedzę, umiejętności i praktykę.

Jestem odpowiedzialny za strategię w moim dziale, mam to nawet w nazwie stanowiska, a w top 5 nie mam stratega. Jestem skonsternowany – co z tym zrobić?

Talenty nie mówią, co możemy robić, a czego nie. Pokazują, jakie są nasze sposoby działania. Różne talenty mogą dawać ten sam skutek działania, ale na różny sposób. Ważne będą motywacje, spełnione potrzeby, podejście do działania. Jeżeli robisz to, co robisz, to znaczy, że korzystasz w tym obszarze ze swojego zestawu talentów. Warto zastanowić się, które talenty i jak pomagają Ci w Twojej pracy, w osiąganiu sukcesu. Na podstawie wniosków warto wtedy skupić się na rozwoju tych talentów, bo tam jest największy potencjał. Warto też odkryć cały profil talentów i zobaczyć, jakie są Twoje talenty dominujące. 

Jak rozwinąć talent do mocnej strony (jak sprawić, by talenty dojrzały)? Co to w praktyce oznacza? (instrukcje/scenariusze, co można zrobić)

Często słyszę tak zadane pytanie. Jest ono bardzo złożone. Trochę na nie odpowiedziałem powyżej (Znam swoje top 5. Przeczytałem opisy talentów, co dalej?; Jak rozwijać swoje talenty?). Mocna strona to talent, w który zainwestowano. Dojrzały talent to taki, który zapewnia nam skuteczność, pomaga w działaniu, daje poczucie działania w stanie flow. Budowanie mocnych stron i praca nad dojrzałym talentem to proces. Można to robić samemu, podążając za schematem podanym powyżej. Można też umówić się na pracę z certyfikowanym trenerem Instytutu Gallupa, w ramach której przejdziesz ten proces. Zapraszam też do wspomnianego wcześniej kursu.

Jeżeli chcesz zacząć od czegoś prostego, to przygotowałem na start darmowy minikurs mailowy, w którym pokazuję pierwsze kroki takiej pracy. 

Dlaczego mój bliźniak talentowy jest tak bardzo inny ode mnie? Mimo tych samych talentów zachowujemy się inaczej i inne rzeczy są dla nas ważne.

Na nasze działanie wpływają nie tylko talenty – mamy różne wizje życia, wartości, doświadczenia. Talenty pokazują nasze naturalne i powtarzalne sposoby działania, myślenia i odczuwania. Nie tłumaczą całości naszych działań. I na pewno nie zapewniają, że te same rzeczy są dla nas ważne. Mamy też talenty mniej lub bardziej dojrzałe, co też może wpływać na różne działanie osób z podobnymi talentami. Warto rozmawiać z osobami, które mają podobne talenty (bliźniakami talentowymi), podpytywać, kiedy i jak korzystają z talentów, jak wygląda talent dojrzały i niedojrzały itd.

Recent Posts

Newsletter

Categories