Co sprawia, że osoby, które się nie znają zaczynają ze sobą współpracować, rozpoczynają inicjatywę Muzeum HERstorii Sztuki w Krakowie, zakładają fundację i prężnie działają? Fascynują mnie takie historie. Kiedy usłyszałem o tej inicjatywie, wiedziałem, że chcę porozmawiać z jej inicjatorkami. Tym bardziej, że okazało się, że w tle miały swój udział także ich talenty. Zaprosiłem je do rozmowy w podcaście. W nagraniu usłyszycie czym się zajmuje Muzeum HERstorii Sztuki w Krakowie, jak działa, aby osiągać efekty, jak wygląda współpraca i co w niej pomaga. Od Anety, Aśki, Magdy, Marty, Patrycji i Zosi można się wiele nauczyć!
Gościnie podcastu
Aneta Pawłowska
Jest feminstką, podróżniczką, początkująca aktywistką społeczną. Z wykształcenia inżynierką. Zawodowo jest związana ze sprzedażą i marketingiem. W wolnym czasie tańczy flamenco i tango.
Talenty: Maksymalista®, Osiąganie®, Strateg®, Elastyczność®, Bliskość®.
W Muzeum HERstorii Sztuki odpowiada za marketing i komunikacje.
Magda Lewicka
HERstoryczka sztuki i antropolożka kulturowa. Wikipedystka.
Talenty: Zbieranie®, Rozwaga®, Intelekt®, Zgodność® i Bezstronność®.
W Muzeum HERstorii Sztuki odpowiada za UXDesign.
Patrycja Chlebus-Grudzień
Socjolożka i badaczka społeczna. Zimuje się muzeami również naukowo – badała je jako instytucje społeczne. Pisała również pracę o relacji z ciałem młodych dziewczyn, a obecnie bada wolontariaty krakowskie.
Talenty: Indywidualizacja®, Odpowiedzialność®, Bliskość®, Uczenie się®, Naprawianie®.
W Muzeum HERstorii Sztuki odpowiada za komunikacje wewnętrzną i relacje oraz tym, jak muzeum może być otwarte na tych, którzy do niego przychodzą.
Zofia Ozaist-Zgodzińska
Społeczniczka.
Talenty: Zbieranie ®, Uczenie się®, Intelekt®, Indywidualizacja®, Dyscyplina®.
W Muzeum HERstorii Sztuki odpowiada za treści merytoryczne – popularyzuje i przekazuje wiedze, głównie z historii sztuki. Prowadzi też cykl esejów #herstoriawewtorek, który obecnie ma ponad piętnaście autorek.
Poza uczestniczkami rozmowy zespół tworzy również:
Marta Grabowska
Historyczka sztuki, kuratorka wystaw i producentka wydarzeń kulturalnych
Talenty: Współzależność®, Zbieranie®, Optymista®, Intelekt®, Uczenie się®.
Aśka Warchał-Beneschi
Inicjatorka Muzeum HERstorii Sztuki. Historyczka sztuki i popularyzatorka sztuki kobiet.
Talenty: Zbieranie®, Strateg®, Osiąganie®, Współzależność®, Uczenie się®.
Streszczenie podcastu
Dlaczego odcinek o tym? Zafascynowało mnie to, jak osoby, które nie znały się osobiście zaczęły skutecznie współpracować ze sobą – realizują projekty. Jestem ciekawy, jak to wszystko się zaczęło i jaką w tym role miały talenty.
Jak się poznałyście?
Asia jest inicjatorką całego projektu – to ona zaczęła zbierać ludzi i na nich postawiła. Większość relację były nawiązywane z nią przez media społecznościowe. Trzon główny to nasza szóstka, ale pojawiają się też inne osoby.
Fundamenty były trzy: osoba z pomysłem, nasze zainteresowania, wartość/przekonania (każdej z nas zależy by zrobić coś, co zmieni zastaną rzeczywistość).
Połączyła nas i idea i to, że mamy zasoby (czas, energię, pieniądze). Chcemy stworzyć miejsce dla innych kobiet.
Czym jest Muzeum HERstorii Sztuki?
W HERstorii ważnym elementem jest sztuka.
Sztuka jest taką aktywnością ludzi i czymś, co wyzwala wrażliwość, ale też pozwala poczuć to, co i tak mamy. Sztuka może połączyć ludzi, jest ponad podziałami, nie jest do niej potrzebny język ani wiedza. Potrzebna jest odwaga, a by po nią sięgnąć.
Budujemy spójność społeczność, wzmacniamy kobiety poprzez ich widoczność oraz sprawczość. Jest to inicjatywa dla kobiet. Chcemy, żeby wiedziały, że mogą i potrafią. Wzmacniamy jej poprzez danie im widoczność i sprawczości oraz popularyzowanie wiedzy o kobietach kiedyś, po to, żeby świat dla kolejnych kobiet świat był trochę lepszy.
HERstoria jest wydobywaniem tych narracji, które nie są w kanonie. Pokazujemy historie, które nie mógłby być wysłuchane ani opowiedziane kiedyś. Każde wydarzenie i fakt można pokazać z innej perspektywie. Warto więc się zawsze zastanawiać, kto nie został wysłuchany.
Skupiamy się na też na działalności edukacyjnej – przygotowujemy np. konferencje naukową na kilkaset osób, ścieżki dla studentów i studentek.
To jest pomysł na wiele lat, który ma przynieść realną zmianą. Budujemy go na trzech filarach:
- Wiedza.
- Sprawczość.
- Dialog.
Wartość Muzeum HERstorii Sztuki
Po czym poznajecie, że Wasza inicjatywa przynosi wartość, którą macie w głowie/sercach? Wasz cel?
Dla nas to jest proces. To, co osiągniemy po drodze jest istotne. Chcemy, żeby ludzie mieli bezpieczną przestrzeń, w której będą mogli opowiedzieć swoją historię. Mierzalność trudno jest osiągnąć przy sprawach społeczność, ale nie jest to czymś, co może nas powstrzymać.
Chciałybyśmy i dążymy do tego, by być wielką instytucją z własnym budynkiem. Chcemy założyć fundacje, która ma swoje prawa i obowiązki m.in. by zarabiać pieniądze, żeby dalej tworzyć. Chcemy by ta instytucja społeczna mówiła o kobietach i była jak najbardziej otwarta na mieszkańców i mieszkanki Krakowa. Społeczność bardzo potrzebuje być wysłuchana i wzięta pod uwagę.
Chcemy też, by nasza strona internetowa była takim miejscem opowiadającym o kobietach – chciałybyśmy, by kiedyś każda kobieta wiedziała, że tutaj może znaleźć sieć siostrzeństwa oraz wiedzę o kobietach.
Łatwo zauważyć też uzupełniane przez Magdę hasła w polskiej Wikipedii. Pokazać można w ten sposób innym, że można dowiedzieć się o historii konkretnej kobiety, może być ona łatwo dostępna dla wszystkich i inne osoby, też mogą się tym zająć.
Taki mierzalny cel to mogą być odpowiedzi kiedyś w ankiecie z pytaniem o skojarzenia z muzeum, gdy ktoś napisze, że to jest normalne miejsce, do którego idziesz swobodnie po to, żeby coś przeżyć i się zbudować.
Przy każdym organizowanym przez nas wydarzeniu myśli, jaki cel chcemy osiągnąć.
Mierzalna jest też liczba wydarzeń i osób, która na nich była. Organizujemy wydarzenia dla różnych grup docelowych np. wycieczka z przewodniczką, na którą nastolatki przyprowadzają swoich ojców, konferencja naukowa, film z omówieniem, zajęciach w szkołach, warsztaty dla młodych dziewczyn m.in. o kanonach piękna.
Sztuka jako medium
W jaki sposób chcecie wykorzystywać sztukę, żeby osiągnąć to, co dla Was jest ważne?
Przykładem wykorzystania sztuki jest Co-creating space – pracownia plastyczna na Prokocimiu dla dorosłych, którzy nawet jeśli nie potrafią to mogą oddać się procesowi twórczemu.
Sztuka jest zawsze doświadczeniem i emocją. To jest uniwersalne dla wszystkich. Można zacząć od tego, że stajemy przed sztuką i mówimy, co czujemy. Mogą to być różne rzeczy. Tak na prawdę chodzi o to, że ktoś chciał coś stworzyć i pokazać, inne osoby mogą to zobaczyć… albo odebrać to zupełnie inaczej.
Ja wierzę w to, że sztuka porusza ponadczasowo – między pokoleniami i epokami. Sztuka jest pomostem między artystą(-ką) o odbiorcą(-czynią). Sztuka jest medium by pokazać sprawczość.
Aneta Pawłowska
Sztuka może być też komentarzem do dawnych i obecnych czasów. To sposób przedstawienia rzeczywistości, funkcjonowania w społeczności. Czasami łatwiej teraźniejszość pokazać sztuką.
Badając sztukę dawną, widzimy uniwersum, do którego większość nie ma dostępu np. Michał Anioł spalił wszystkie swoje rysunki, żeby pokazać, że on już od razu umie, nie potrzebuje prób albo rzeźbiarz musiał mieć mecenasa, bo inaczej nie mógł tworzyć. Trzeba to usłyszeć, żeby zobaczyć to w dziele.
Odkrywanie różnych perspektyw
Kiedy mówicie o partycypacji i sprawczości to zadziałoby to bez „HER”, więc dlaczego „HERstory”?
To pokazanie perspektywy. Jednym słowem możemy działać na emocje. Sprowokować do myślenia. To trochę jest niewygodne, nie do końca wiadomo jak to ugryźć. Zmiany wychodzą z czegoś.
W dyskursie akademickim, w języku angielskim to określenie „herstory” pojawia się od lat siedemdziesiątych.
Chcemy by ludzie zobaczyli sytuacje innych ludzi, takich samych, ale tuż obok. Chcemy budować spójność razem.
Odkrywanie różnych perspektyw nie ma płci.
Oczywiście, działamy dla kobiet, bo zauważamy pewne wykluczenia np. w tworzeniu wiedzy. To jest też nasza perspektywa jako kobiet w zespole, ale zapraszamy do dyskusji każdą osobę. Zauważać to może każdy.
Ten człon „HER” to takie miejsce, gdzie te opowieści będą zachowane. Powstaje dużo inicjatyw, które wyciągają historie kobiet z ukrycia, ale nie przechodzą próby czasu. My chcemy zbudować trwały obraz narracji. Takiej, która jest jak najpełniejsza. Tak, jak my jesteśmy różni, tak by każdy mógł zobaczyć tych różnych kiedyś.
Wykorzystanie talentów w Muzeum HERstorii Sztuki
Jak Wasza codzienność jest kształtowana przez to, że znacie swoje talenty?
Większość z nas wysłała swoje talenty do Aśki, pisząc coś o sobie. Świadomość talentów zmienia życie na lepsze. Warto wiedzieć, że coś, co postrzegane czasami było za wadę może być użyteczne dla innych. Pojawiło się też ułatwienie w komunikacji z innymi osobami. Z perspektywy pracy w grupie samoświadomość jest bardzo ważna – wiedza, czego się potrzebuje i co się wnosi do grupy. Ułatwieniem jest świadomość, że każdy może myśleć inaczej np. osoba z talentem Dyscyplina® i ta z Aktywatorem®.
Wszystkie historyczki sztuki w naszym zespole mają Zbieranie®, najwięcej mamy talentów z domeny Myślenia strategicznego, co ma przełożenie na to, co robimy. Wszystkie mamy jakieś talenty wspólne z Aśką, więc ona też tutaj jest łącznikiem. Patrycja ma Indywidualizacje®, Naprawianie® i Bliskość® – odpowiada u nas za relacje, sprawy około HR. Poza tym ma dwa talenty z domeny Wykonywania, więc w swojej pracy jest sprawna, skuteczna, ale też empatyczna. Kilka z nas ma Intelekt® i u każdej z nas objawia się troszeczkę inaczej.
Przyszłość Muzeum HERstorii Sztuki
Co jest przed Wami?
Pierwszym krokiem jest założenie fundacji. Czekamy na dokumenty z KRS-u.
Chcemy odpowiadać na bieżące potrzeby. Obecny kryzys [agresja Rosji wobec Ukrainy] pokazał nam, że pewne rzeczy trzeba robić szybciej np. budować dyskusje przez sztukę ponad językiem, na tym wspólnym doświadczeniu opartym na emocjach. Już wiemy, że planowane przez nas warsztaty będą dwujęzyczne, bo tego wymaga sytuacja.
Mamy trzy zaplanowane odnogi w zależności od czasu, o jakim myślimy:
- teraz – pomóc ludziom np. na dworcu;
- jutro – pomoc rodzinom ukraińskim w zaadaptowaniu się w Krakowie;
- pojutrze – myślenie o tym, co się wydarzy za kilka-kilkanaście miesięcy. Już teraz chcemy zacząć integracje, by przeciwdziałać ewentualnym problemom.
Z tego powodu działamy nie tylko z tymi osobami, które przyjechały z Ukrainy, ale też osobami z Krakowa.
Gdzie znaleźć gościnie?
Muzeum HERStorii Sztuki:
- Strona
- Czas Pozytywistek: konferencja naukowa „Zaciętość dumy w osamotnieniu”
- Wspieraj twórczość i kup kawę dla Muzeum HERstorii Sztuki
Pozostałe wspomniane:
- Instagram – notatki z historii sztuki
- Fanpage – pracownia Co-creating space
- Instagram – pracownia Co-creating space
Linki
#175 Dwudziestominutowe miasto – rozmowa z Magdaleną Milert
- Esej Lindy Nochlin „Dlaczego nie było wielkich artystek” – po angielsku
- Esej Lindy Nochlin „Dlaczego nie było wielkich artystek” – po polsku
- Nagranie z konferencji „Dlaczego nie było wielkich artystek”
- Jonny Thomson, Filozofia o zabieganych
- Caroline Criado Perez, Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn
- Felix Gonzalez-Torres, „Untitled” (Perfect Lovers) 1991
- Kurs, o którym wspomina Domink w podcaście nie jest już dostępny, ale za to jest podobny.
Newsletter Z pasją o mocnych stronach – ZAPISY
Kurs „Nazwij / Poznaj / Wykorzystaj Swoje Mocne Strony” w sprzedaży!
Grupa na FB
Działa już grupa „Z pasją o mocnych stronach” na FB. Jest w niej już kilkaset osób. W tej grupie możecie rozmawiać, dyskutować o:
- talentach,
- mocnych stronach,
- produktywności,
- wstawaniu wcześniej i cudownych porankach
Jeżeli znajdziecie coś ciekawego w tych obszarach, podzielcie się z innymi, którzy także są tym zainteresowani. Warto się dzielić! Zapraszam! Adres grupy to: https://www.facebook.com/groups/zpasjaomocnychstronach/ Grupa jest zamknięta, ale jeżeli poprosicie o dostęp, to dodam Was jak najszybciej będzie to możliwe.
Ocena podcastu
Jeżeli chcecie mi trochę pomóc, możecie to zrobić, oceniając podcast w iTunes (lub Sticher). Każda Wasza ocena sprawi, że podcast będzie bardziej widoczny. Aby zostawić ocenę w iTunes w wyszukiwarce iTunes lub w aplikacji Podcasty (lub innej, której używacie) wyszukajcie podcast „Z pasją o mocnych stronach”, kliknijcie na okładkę mojego podcastu, znajdźcie zakładkę „Oceny i recenzje” i wybierzcie „Napisz recenzję”. I przedstawcie, proszę, szczerą opinię o podcaście. :) Jeżeli słuchacie podcastu na Androidzie i korzystacie ze Stitchera, to wejdźcie na npp.run/stitcher, zjedźcie na dół strony do sekcji “Show ratings and reviews”. Tam też możecie zostawić szczerą ocenę podcastu. Z góry dziękuję za Waszą pomoc!