Blog

#263 Odkrywanie nowych historii w pozornie znanej historii świata – rozmowa z Katarzyną Rodacką

W najnowszym odcinku podcastu rozmawiam z Katarzyną Rodacką, dziennikarką i reportażystką, autorką książki “Domy na piasku. Polacy w Iranie (1942–1945)”. To rozmowa o historii, która zaskakuje, choć wydarzyła się nie tak dawno temu. To też rozmowa o tym, jak pisać o przeszłości, by stała się ważna dziś. O pisaniu, o empatii, o Iranie i o życiu w miejscu, do którego się nie wraca. Zapraszam do słuchania!

Read More
który talent Gallupa rozwijać

Który talent wybrać do rozwoju?

W czasie warsztatów talentowych razem z zespołem robimy wiele ćwiczeń. W ramach części z nich proszę uczestników i uczestniczki zastanowienie się, który talent Gallupa rozwijać. Zwykle w zadaniu jest opisane kryterium, przykładowo: wybierz talent, który najbardziej z Tobą rezonuje. Mimo to wybór jednego talentu do pracy bywa wyzwaniem. Wtedy mówię: „Weź trzeci z Top 5”. Dlaczego trzeci? Bo wybór jest potrzebny, aby móc z talentem pracować. Dlatego kiedy pytam Cię o talent, który będziesz rozwijać, a Ty nie masz pomysłu, moja podpowiedź – trochę przewrotna – brzmi: „Trzeci”. Bum! Masz wybrany talent do rozwoju. A jeżeli chcesz zdecydować w bardziej przemyślany (ale niekoniecznie lepszy!) sposób, zapraszam do przeczytania artykułu. Dlaczego warto wybrać jeden talent do pracy? Ostatnio czytałem świetny artykuł Scotta Younga – o osobach, które kończą projekty. Autor wymienił trzy proste zasady pomocne w doprowadzaniu projektów do finału: Można to łatwo odnieść do tego, który talent Gallupa rozwijać: Historie talentowe Wiele osób dziwi się, jak łatwo można określić dojrzałość i niedojrzałość talentu, a dzięki temu wskazać sobie talenty do rozwoju. Jak to zrobić? Przez kilka dni lub tygodni zapisuj regularnie dwie rzeczy: W kontekście każdej historii przejdź po swoim Top 5 (lub Top 10) talentów i zadaj sobie pytania: Po […]

Read More
liberating structures

#262 Narzędzia do pracy z grupami – o liberating structures z Michałem Tarnowskim

Facylitatorzy i facylitatorki, pracując z grupą, przede wszystkim słuchają, analizują i obserwują. Na bieżąco decydują, jak reagować na to, co zrozumieją z danej sytuacji. Wszystkie te działania pomagają grupom przejść przez dany proces. Jest to znacznie łatwiejsze, gdy oprócz wspomnianych umiejętności dysponują zestawem narzędzi. Mój gość, Michał Tarnowski, podzielił się w naszej rozmowie znakomitym narzędziem, a właściwie zestawem narzędzi, które nazywa się “Liberating Structures”. Świetnie opowiedział o licznych przykładach wykorzystania różnych struktur ułatwiających pracę z grupami. I jeśli myślisz, że tylko facylitatorzy i facylitatorki skorzystają z tych narzędzi, to jesteś w błędzie! Każda osoba pracująca z grupami zyska, poznając te struktury – nauczyciele i nauczycielki, liderzy i liderki, organizatorzy spotkań społeczności, meetupów oraz wszystkie inne osoby, których zadaniem jest przepracowanie czegoś z grupą. Zapraszam do posłuchania naszej rozmowy i przede wszystkim do przetestowania Liberating Structures!

Read More
osiąganie celów

Jak talenty pomogą Ci w osiąganiu Twoich celów?

Nie bój się, nie będę pisał o celach SMART. Trochę dlatego, że pisałem już o nich na blogu i był to jeden z pierwszych wpisów, jeszcze z 2015 roku 🤯. A trochę też dlatego, że – co teraz jest dla mnie jasne – do celów można mieć różne podejście. Na przykład bardzo eksperymentalne, oparte na krótkich iteracjach, w których nie do końca wiemy, do czego dążymy, ale znamy ogólny kierunek. Poniżej dzielę się kilkoma pytaniami, które pomogą Ci sprytnie (widzisz, co tutaj zrobiłem: sprytnie – SMART? xD) skorzystać z talentów, aby realnie pomogły Ci w osiąganiu Twoich celów. Pytania, które warto sobie zadać Pytanie 1: Jakie akcje będę wykonywać w ramach pracy nad celem i które swoje talenty wykorzystam? Niezależnie od podejścia do planowania celu w pewnym momencie trzeba będzie zabrać się do działania. Jak podchodzisz do wykonywania akcji? Co Cię wspiera, gdy działasz? Mnie bardzo zasila para Organizator i Osiąganie – lubię eksperymentować i odznaczać kolejne rzeczy jako zrobione. Jeżeli opiszę swoje akcje jako serię minieksperymentów, odhaczanych jeden po drugim, to będę sprawnie działać. A jeżeli równocześnie będę mógł się czegoś uczyć (Uczenie się w Top 5 😉), będzie to pewnie dodatkowo sprzyjało mojej efektywności. Jeśli masz w Top […]

Read More

#261 Tło na życie – rozmowa o neuroarchitekturze z Sylwią Szcześniak

Czym jest neuroarchitektura i jak wpływa na nasze codzienne życie? W tym odcinku rozmawiam z Sylwią Szcześniak – architektką wnętrz i współzałożycielką platformy „Wnętrze to sztuka”. Rozmawiamy o tym, jak przestrzeń, w której żyjemy, wpływa na nasze samopoczucie, produktywność i zdrowie psychiczne. To rozmowa pełna konkretów, przykładów i praktycznych wskazówek – podaję przykłady z moich doświadczeń z urządzaniem mieszkań. Dowiesz się, jak zadbać o tło dla swojego życia. Zapraszam do słuchania!

Read More