Często pytacie, co zrobić po otrzymaniu wyników badania Clifton StrengthsFinder (testu Gallupa). Instytut Gallupa proponuje kilka aktywności, o których już wspominałem w odcinkach podcastu i artykułach. Jest jednak jedna prosta czynność, która z tego, co obserwuję u moich klientów, przynosi ogromne pozytywne rezultaty. Chodzi o codzienną obserwację talentów, zapisywanie wniosków i potem, po pewnym czasie, ich analizę. Jak to robić? Podaję kilka przetestowanych przeze mnie pomysłów i sposobów podejścia do takiej obserwacji.
Dlaczego warto obserwować talenty
Instytut Gallupa proponuje bardzo prosty schemat postępowania po otrzymaniu wyników badania. Zawiera on trzy kroki i nazywa się „Nazwij, Uznaj, Wykorzystaj” (w oryginale „Name it, Claim it, Aim it”). Nazwij, czyli zrozum, czym są poszczególne talenty. Uznaj, czyli przeanalizuj i dostrzeż, kiedy i jak u Ciebie te talenty działają, aby móc z nich w praktyce Korzystać.
Obserwacja talentów bardzo pomaga w tym drugim kroku – analizie i uświadomieniu sobie, kiedy i jak talenty u Was działają. Ich świadome obserwowanie przez określony czas sprawia, że zaczynamy dostrzegać powtarzalne wzorce w ich działaniu. Widoczne stają się sytuacje, kiedy wykorzystujemy talenty w dojrzały sposób, i te momenty, kiedy robimy to w sposób niedojrzały. Dzięki tym obserwacjom i wnioskom mamy konkretne dane potrzebne do pracy z talentami.
Ja obserwuję własne talenty i to, jak je wykorzystuję, już od ponad pięciu lat i uważam to za jedną z bardziej produktywnych rzeczy, jakie robię. Bo mam bezpośrednie przełożenie na moje efektywne codzienne działanie.
Poniżej opisałem dla Was kilka sposobów obserwacji talentów, które testowałem. Może któryś z nich pomoże Wam w Waszych obserwacjach.
Jak robię to technicznie
Spostrzeżenia na temat talentów zapisuję w dzienniku. Mam nawyk codziennego zapisywania spostrzeżeń, emocji i wniosków z dnia. Dodałem sobie po prostu sekcję „obserwacja talentów”. Dziennik zapisuję w aplikacji Day One i mam do niego dostęp z dowolnego używanego urządzenia. Wcześniej przez chwilę zapisywałem notatki ręcznie, ale wygodniej jest mi je przeglądać w formie cyfrowej. Zwykle zapisuję spostrzeżenia wieczorem, kiedy są jeszcze świeże w pamięci. Alternatywnie można to robić na bieżąco, czyli mieć pod ręką notatnik i zapisywać tam obserwacje, jak tylko zauważymy talenty w działaniu. Jest to na pewno sposób na dokładniejsze obserwacje, ale trudniejszy do wykonania. Warto mieć takie zapiski z każdego lub prawie każdego dnia.
Sukcesy
Zapisywanie sukcesów jest świetnym sposobem obserwacji talentów. Wybieramy sukces z dnia i przechodząc po naszym top 5 lub, kiedy znamy swój cały profil, po dominujących talentach, zadajemy sobie pytanie, jak ten talent był widoczny w tym sukcesie.
Czasami słyszę, że jest Wam trudno zauważać sukcesy. Słowo to kojarzy się z czymś dużym, często nieosiągalnym. A sukcesem może być np. opanowanie nerwów w stresującej sytuacji na drodze, umiejętne powiedzenie „nie”, zakończenie projektu w czasie. Wiele codziennych sytuacji to nasze sukcesy. Warto z nich korzystać w czasie obserwacji talentów.
Przykład
Sukces: Podpisałem umowę z klientem na cykl warsztatów
Talenty:
- Uczenie się – zmieniłem ofertę i sposób jej prezentacji na podstawie wcześniejszych wniosków i czytania przewodników.
- Indywidualizacja i empatia – pytanie o ofertę było ogólne, w mailu. Poprosiłem o rozmowę przez telefon. W czasie tej rozmowy usłyszałem, że tak naprawdę potrzeba nie warsztatów, ale na początek spotkania z menedżerami, aby opowiedzieć o tym, jak taki projekt może wyglądać. Po tym spotkaniu podpisaliśmy umowę.
- Organizator – w czasie spotkania na bieżąco reagowałem na zmieniające się potrzeby.
Trudne sytuacje
Bardzo podobne efekty jak obserwowanie sukcesów może przynieść zapisywanie trudnych sytuacji i działania talentów w tych sytuacjach. Jeżeli mieliśmy taką sytuację w ciągu dnia, to przechodząc talent po talencie, możemy zadać sobie pytania, jak ten talent pomógł nam z tej sytuacji wyjść, a jak utrudniał wyjście z niej.
Można zaobserwować działanie talentów, które są dojrzałe, i ich jasne strony. Widać też mniej dojrzałe talenty i ich ciemne strony. A z tego już krok do wyciągnięcia wniosków, które talenty i w jakim obszarze rozwijać.
Przykład
Prowadziłem warsztaty i okazało się, że jest więcej uczestników, niż miałem zapisanych na liście. Miałem przygotowane dodatkowe materiały, ale nie w wystarczającej ilości. Zmieniłem kolejność ćwiczeń, tak żeby można było najpierw przeprowadzić te, do których materiały nie były potrzebne. W przerwie podszedłem do recepcji miejsca, w którym prowadziłem warsztaty, i poprosiłem o wydrukowanie dodatkowych kopii materiałów.
Działające talenty:
- Organizator – co mogę zrobić i jak wybrnąć z tej sytuacji. Znalezienie kilku możliwych rozwiązań, szybkie wybranie opcji.
- Zbieranie – mam przygotowanych kilka dodatkowych pomysłów na ćwiczenia, mogę ich użyć w razie potrzeby.
- Indywidualizacja – zapisałem potem wnioski, co mogę zrobić w przyszłości, aby uniknąć takiej sytuacji.
- Dyscyplina – dopisałem te wnioski do procedury przygotowania do warsztatów.
- Empatia – w pierwszej chwili działała na minus – wyobrażałem sobie, jak będę się czuł, gdy nie będę miał materiałów dla wszystkich uczestników.
Wybrany aktualny projekt
Wiele razy słyszałem, że nie jest łatwo wybrać sukces lub trudną sytuację do obserwacji. Wtedy można zacząć od patrzenia na talenty widoczne w naszych aktualnych projektach. Każdy realizuje jakiś projekt rozumiany jako seria kroków, która ma doprowadzić do jakiegoś celu. Przygotowanie do egzaminu, remont domu, szykowanie stroju na bal karnawałowy dziecka, planowanie wyjazdu na urlop – wszystko to świetne projekty do obserwacji i realizacji przy świadomym korzystaniu z talentów.
Wieczorem siadamy, zastanawiamy się, co w tym dniu robiliśmy z tym projektem, i patrzymy na nasze top 5 lub dominujące talenty. Zapisujemy przejawy ich działania.
Przykład
Przygotowuję aplikację webową. W ramach przygotowań współpracuję z kilkoma osobami. Działają:
- Indywidualizacja – wiem, jak rozmawiać z poszczególnymi osobami, kiedy mogą pomóc, jak im się najlepiej pracuje.
- Intelekt – opóźnia, bo cały czas nie do końca ufam, że mam wszystko przemyślane, ale też pomaga działać, bo wiem, dlaczego pracuję nad tą aplikacją i dlaczego jej uruchomienie jest ważne.
- Odpowiedzialność – powiedziałem kilku osobom, że ją skończę, w tym mojej partnerce produktywności.
- Uczenie się – dużo czytam, jak prowadzić taki projekt, uczę się na moim „ministartupie”.
- Organizator – znajduję na to czas pomiędzy innymi projektami i zadaniami.
- Empatia – cieszę się na myśl, że za pomocą tej aplikacji będę mógł pomagać innym osobom. Motywuje mnie to do działania.
Pojedynczy wybrany talent
Najczęściej wybieram tę formę obserwacji talentu. Wybieram jeden talent i codziennie zapisuję jego zaobserwowane przejawy. Robię to przez kilka miesięcy z rzędu dla jednego talentu. Czasami jest to jedno zdanie, czasami cała zapisana strona.
Chodzi o to, aby uchwycić ten jeden talent w jak największej liczbie sytuacji, aby móc potem wyciągnąć wnioski na podstawie wielu obserwacji. Dla mnie ten wariant obserwacji talentu jest doskonałym wsadem do wybierania, co planować jako rozwój tego talentu – łatwiej jest mi zidentyfikować, jaką wiedzę i umiejętności dodać, aby ten talent był dojrzały i był mocną stroną.
Przykład
Wszystkie talenty naraz
Najprostsza forma to po prostu zapisywanie obserwacji dowolnych talentów z naszego top 5 (lub dominujących). Siadamy wieczorem, wspominamy dzień i zapisujemy, które talenty w jakich okolicznościach były widoczne. Plusem jest to, że zwykle znajdziemy przejaw działania chociaż jednego talentu, więc z każdego dnia będziemy mieli zapiski. Minusem jest to, że będziemy częściej zapisywać historie związane ze znanymi nam talentami, a nie z tymi, które wymagają najbaczniejszej obserwacji.
Jeżeli jest trudno zacząć z jednym z poprzednich sposobów, to to podejście jest najlepszym pierwszym krokiem.
Przykład
W czasie spotkania z PP
Jeszcze jednym obszarem, dość specyficznym, w którym obserwuję talenty, jest spotkanie z partnerem produktywności (todo link). W czasie tego cotygodniowego spotkania, na którym zdajemy sobie sprawozdanie z wykonania najważniejszych zadań z poprzedniego tygodnia oraz opowiadamy, co zrobimy w następnym tygodniu, też można powiedzieć o obserwowanych talentach. Będzie to realizowane rzadziej, bo na poziomie tygodnia, ale obserwacje będą dotyczyły najważniejszych planów, więc jest szansa, że będą bardziej widoczne.
Podsumowanie
Podstawą pracy nad talentami jest zrozumienie, jak z nich korzystamy tu i teraz. Obserwacja talentów, najlepiej w uporządkowany sposób, daje ogrom informacji, które pozwalają nam zrozumieć działanie talentów. Jeżeli robimy to wystarczająco często, to łatwo nam zauważyć powtarzalne wzorce. A to jest świetny punkt do rozpoczęcia pracy z talentami.