Bardzo często słyszę o osobach, które zrobiły badanie CliftonStrengths (talenty Gallupa) i na tym skończyły pracę z tym narzędziem. A tak naprawdę cała siła tego narzędzia jest widoczna, jak zaczynamy go używać w praktyce. W tym odcinku dzielę się naprawdę prostymi w wykonaniu pomysłami, jak korzystać z talentów. Nie tylko znać talenty, ale wykorzystywać dla siebie i innych. Dla niektórych będzie to przypomnienie, a dla innych może motywacja do zrobienia ich po raz pierwszy. Zapraszam do słuchania i przede wszystkim do działania!
Linki
- Zbiór materiałów o talentach i mocnych stronach
- Słownik talentów
- Karty talentowe
- Malwina Angerman-Kowalska, Dominik Juszczyk, CZAS NA TWOJE MOCNE STRONY
Intencjonalny newsletter
Co tydzień wysyłam list, w którym zapraszam do rozmowy i zadania sobie ważnych pytań.
Streszczenie
Znając swoje talenty, można zrobić wiele praktycznych rzeczy. Samo badanie jest tylko narzędziem, które daje nam słownik, by dzielić się swoimi sposobami działania z innymi.
Definicje
Talent to naturalny i powtarzalny sposób myślenia, czucia i działania, który może być produktywnie wykorzystany.
Talenty definiują JAK robimy rzeczy, a nie CO możemy zrobić. Nie ma zestawu talentów, który jest idealny pod dany zawód.
Bardzo rzadko można powiedzieć, że talenty sprawiają, że nie można czegoś robić. Po pierwsze nie „moje talenty”, tylko „ja nie robię”. Warto mieć świadomość, że swoje talenty można wykorzystać, by osiągnąć jakieś konkretne działania.
Praktyczne rozwijanie talentów
1. Analiza przeszłości
Popatrz na wydarzenia z poprzedniego tygodnia – wypisz te, które były dobre i uznajesz je za sukces. Dopisz do nich informacje, które z talentów Ci pomogły to zrobić, które produktywnie wykorzystałeś, były służące.
Po kilku tygodniach takich obserwacji zauważysz, że są powtarzalne talenty w tych historia. Najprawdopodobniej to te, które są dojrzałe. Jeśli już w przeszłości potrafiłeś je produktywnie wykorzystać, to będziesz mógł to zrobić w przyszłości.
Można to zrobić w drugą stronę – które talenty zauważam w moich trudnych sytuacjach? W ten sposób otrzyma się informacja o talentach do rozwoju.
2. Inżynieria odwrotna
Zastosuj inżynierie odwrotną. Zastanów się w jaki sposób chcesz, by dany talent działał?
Mając Naprawianie, za rok chcę , by łatwo przychodziło mi zauważanie problemów, analiza m.in. czy to mój problem czy kogoś innego, Czy chcę się nim zajmować czy nie. Potrafię o danym problemie rozmawiać, zaplanować zasoby na jego rozwiązanie, zaproponować je itd.
Inżynieria odwrotna polega na tym, że za rok chcę, by wszystkie te rzeczy były dostępne. Czyli, co musi się wydarzyć za pół roku? Co za trzy miesiące? Za miesiąc? Co teraz? Dzięki temu, idąc od tyłu tworzymy sobie plan, który możemy aktualizować na bieżąco.
Przykład dla Empatii
- Rok: umiem nie bieżąco zauważać emocje, potrafię je komunikować w dobry sposób, nie przyjmuję czyiś emocji na siebie.
- Pół roku: w niektórych, mniej stresujących sytuacjach, umiem zarządzać swoimi emocjami.
- Trzy miesiące: mam rozbudowany słownik emocji i przećwiczenie reakcji na różne sytuacje na sucho.
- Miesiąc: mam listę emocje i ćwiczę w bezpiecznych sytuacjach nazywanie emocji.
Co tu jest praktycznego?
Znam swoje talenty, wiem, kiedy działają, a kiedy nie, teraz chcę, by produktywnie dla mnie działały. Taki jestem i korzystam z bazy, którą mam, by działać lepiej. Tu nie chodzi o to, żeby być mniej jakiś. Chodzi o to, żeby działać lepiej dla siebie i innych osób.
3. Indywidualny plan rozwoju talentów
Jak moje talenty mogą mi pomóc osiągnąć moje cele?
Osiągam mój cel np. metodą SMART i dla tego celu zastanawiam się, jakie moje talenty dominujące mogą mi najbardziej pomóc. To nie tylko chodzi o podanie nazw, ale napisanie też konkretnych objawów danego talentu.
Przykład dla nauki języka obcego
Indywidualizacja pomoże mi znaleźć osoby, które zdały dany egzamin i potem dostosować swój harmonogram nauki pode mnie.
Organizator pomoże mi dostosować naukę do mojego czasu i elastycznie go zmieniać.
Uczenie się pomoże mi dobrać metodę nauki danej partii materiałów.
Dopiero po takiej analizie przygotowuję bardzo konkretnie akcje np. do przyszłego poniedziałku znajdę pięć osób, które zdały ten egzamin, do kolejnej środy porozmawiam z nimi na ten temat.
W ciągu tygodnia za pomocą Organizatora stworzę plan, jak się uczyć w trakcie tygodnia, tak by było tego 5-6 godzin.
Bonus – pokaż swoje talenty
Mam propozycje jeszcze jednej aktywności, którą głównie polecam w kontekście zawodowym, ale można ją wykonać też w życiu prywatnym.
Daj swoje talenty innym
Sam wykorzystuję do tego moje karty talentowe – są one dostępne na mojej stronie oraz na końcu książki „Czas na Twoje mocne strony”. Warto z tych kart i raportów ze swoich talentów wypisać kilka rzeczy, żeby inne osoby mogły lepiej zrozumieć Twoje działanie. To zmniejsza frustracje, gdy nie rozumieją, dlaczego zachowujesz się w dany sposób, ale też mogą wykorzystać to w drugi sposób – przyjść do ciebie, gdy będą czegoś potrzebować.
Poznaj również
Poznaj społeczność ludzi, którzy chcą żyć w zgodzie ze sobą. Skorzystaj ze wsparcia w świadomym, mądrym i produktywnym działaniu. Bierz udział w wyzwaniach, live’ach i minikursach. Dziel się swoimi przemyśleniami i inspiruj innymi osobami.