Blog

Czy wyniki testu Gallupa mogą się zmienić?

Czy talenty zmieniają się w czasie? Takie pytanie pojawia się w mojej skrzynce mailowej, na grupie talentowej lub na warsztatach praktycznie kilka razy w tygodniu. Wiele osób jest ciekawych, jaka jest stabilność wyników, czy te, które otrzymali, są tymi właściwymi i czy można im zaufać. W pierwszej połowie 2020 roku Instytut Gallupa udostępnił raport, który częściowo na te pytania odpowiada. W tym artykule opisuję swoje wnioski z tego raportu i odpowiadam na pytanie, czy warto robić badanie po raz kolejny.

Możesz o tym posłuchać w podcaście

Czym jest talent – małe przypomnienie

Wiem, że ta definicja często przewija się na moim blogu, ale warto ją przypomnieć, pisząc o stabilności badania talentów. W ujęciu metodyki Clifton StrengthsFinder definicja talentu to:

Talent to naturalny, powtarzalny wzorzec działania, myślenia i reagowania, który może być produktywnie wykorzystany.

Zgodnie z tą definicją będę pisał o swoich wnioskach z raportu Instytutu Gallupa oraz moich doświadczeń w pracy z talentami z ponad tysiącem osób (w zespołach i indywidualnie).

Zastrzeżenia i założenia, które przyjmuję w tym artykule

Zanim zacznę opisywać swoje wnioski z raportu, chciałbym, abyście mieli świadomość, w jaki sposób podchodziłem do czytania raportu. Nie jestem specjalistą od psychometrii ani statystyki, dlatego może brakować mi fachowego słownictwa. W tym artykule opisuję swoje wnioski z raportu przygotowanego przez Instytut Gallupa oraz z pracy z kilkuset osobami, z których kilkadziesiąt zrobiło badanie po raz kolejny.

Raport jest ogólnie dostępny i możecie sami się z nim zapoznać. Nazywa się „CliftonStrengths – Stability of CliftonStrengths Over Time”, czyli „Clifton Strengths – stabilność wyników CliftonStrengths w czasie”.

Co wpływa na błędy w badaniach tego typu?

W raporcie pokazane są główne czynniki wpływające na błędy badań psychometrycznych tego typu. Wśród głównych przyczyn podane są przede wszystkim:

  • niesprzyjające warunki przy badaniu (rozpraszacze);
  • czynniki związane ze stanem badanej osoby – zmęczenie, niepokój, stres, choroba;
  • wpływ na wyniki może mieć także to, że pamiętamy obszary pytań z poprzedniego badania, kiedy robimy je po raz kolejny.

Przytoczono też kilka innych czynników, ale te, które wspomniałem powyżej, wymienione są jako te najważniejsze.

Dlaczego ludzie robią badanie po raz kolejny?

Kiedy rozmawiam z moimi klientami, którzy zrobili badanie po raz kolejny, zwykle powtarza się kilka powodów. Są one zbieżne z tym, co znalazłem w raporcie.

Raport był przygotowywany na podstawie danych z 2019 roku. Wtedy w bazie Gallupa było ponad 21 milionów osób, które zrobiły badanie CliftonStrengths. Wśród nich zidentyfikowano około 60 000 osób, które zrobiły badanie ponownie. Kiedy zapytano je, co wpłynęło na ich decyzję, zwykle podawały następujące przyczyny:

  • Nie miały dostępu do swoich oryginalnych wyników, bo robiły badanie w pracy, a potem ją zmieniły lub straciły dostęp do maila itd.
  • Nie spodobały im się wyniki, które otrzymały w pierwszym badaniu.
  • Nie podeszły do pierwszego badania poważnie.
  • Pierwsze badanie robiły nie w ojczystym języku.
  • Podobało im się robienie badania i chciały zrobić je jeszcze raz.
  • Dostały możliwość zrobienia badania po raz kolejny za darmo (w nowym zespole, nowej pracy).
  • Ponieważ ostatnio poprawiono raporty, chciały dostać te nowe, nie wiedziały jednak, że są one dostępne także dla starszych wyników.

Jeżeli robiliście badanie ponownie, to czy odnajdujecie swoje motywacje na powyższej liście?

Czy wyniki testu Gallupa mogą się zmienić?

W raporcie jest cała rozbudowana sekcja z wnioskami. Kilka z nich najbardziej zapamiętałem:

  • Wyniki są stabilne w czasie.
  • Jest podany przykład talentu uczenie się. Jeżeli ktoś miał ten talent na pierwszym miejscu, to przy drugim badaniu ma 91% szans, że ten talent będzie w dominujących talentach (65%, że w top 3) – co istotne, jeżeli znajdzie się on w dominujących talentach, to nadal raport będzie ten talent mocno uwzględniał.
  • Niektóre talenty mają większą podatność na zmiany, ale jest to w zakresie 2–3%.
  • Wskaźnik nazwany Score Distribution Overlap od 95,3% do 99,7%.
  • Badano wpływ różnych czynników na stabilność wyników. Między innymi:
    • jak dużo czasu upłynęło pomiędzy badaniami;
    • wiek w czasie pierwszego badania;
    • jak często dawano średnie odpowiedzi;
    • jak dużo czasu używano;
    • różnice między płciami;
    • wykształcenie;
    • narodowość;
    • język badania.
  • Największy wpływ na stabilność wyników ma język badania – zrobienie badania w języku innym niż ojczysty wpływa nieznacznie na stabilność danych (zmniejsza ją).

Moje wnioski po przeczytaniu raportu

Na podstawie informacji z raportu oraz doświadczeń z pracy z moimi klientami wyciągam kilka wniosków na temat tego, kiedy warto, a kiedy nie warto robić badania ponownie:

  • Warto skupić się na pracy nad swoimi talentami, zanim zrobi się badanie po raz kolejny – często ich zrozumienie sprawia, że nie mamy potrzeby po raz kolejny robić badania.
  • Jeżeli jednak chcecie zrobić badanie po raz kolejny, to dobrze jest odpowiedzieć sobie na pytania:
    • ile mieliście lat, kiedy robiliście badanie po raz pierwszy;
    • ile czasu minęło od poprzedniego badania;
    • jak bardzo byliście skupieni i skoncentrowani w czasie pierwszego badania;
    • dlaczego chcecie ponownie zrobić badanie.

Odpowiedź na te pytania pomoże Wam określić, czy warto robić badanie po raz kolejny.

Kiedy ja robiłbym badanie po raz kolejny?

Patrząc na wszystko, czego dowiedziałem się o stabilności wyników, czynników wpływających na powtarzalność rezultatów, zadałem sobie pytanie, kiedy ja podszedłbym do badania ponownie.

Uwzględniłbym te czynniki i jeżeli odpowiedziałbym na nie twierdząco, to zastanowiłbym się nad kolejnym podejściem do kwestionariusza.

  • Jeżeli pierwsze badanie robiłbym jako dwudziestokilkulatek i minęłoby już kilka lat od tego czasu.
  • Jeżeli pierwszego badania nie robiłem w ojczystym języku.
    • Jeżeli w moim życiu zaszły ogromne zmiany, np. wieloletnia praca terapeutyczna.

Powodzenia w podejmowaniu decyzji! Macie dodatkowe pytania? Napiszcie w komentarzach – odpowiem.

You might be interested in …

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

12 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
INTENCJONALNY NEWSLETTER
Co tydzień wysyłam list, w którym zapraszam do rozmowy i zadania sobie ważnych pytań.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Dominik Juszczyk prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Dominik Juszczyk Near-Perfect Performance. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w polityce prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.
INTENCJONALNY NEWSLETTER
Co tydzień wysyłam list, w którym zapraszam do rozmowy i zadania sobie ważnych pytań.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Dominik Juszczyk prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Dominik Juszczyk Near-Perfect Performance. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w polityce prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.
Jeszcze jeden krok – potwierdź zapis!
Bardzo się cieszę, że będę mógł się z Tobą dzielić przemyśleniami. Koniecznie kliknij potwierdzenie zapisu, które znajdziesz w swojej skrzynce mailowej (sprawdź też folder spam). Zaraz po tym przekieruję Cię na stronę z prezentami – „Twoje pierwsze kroki po poznaniu talentów" oraz kartami talentowymi.
Jeszcze jeden krok – potwierdź zapis!
Dziękuję!