Blog

#231 Czy jestem hipokrytą? – O tym kogo i kiedy słuchamy

Rada zawsze jest w kontekście. Kiedy patrzymy na kogoś, to zawsze widzimy działania i akcje, ale nie widzimy wszystkiego co jest w tle. Pamiętam, jak na początku podcastu i bloga, dużo mówiłem o produktywności rozumianej jako “ciśnięcie” i osiąganiu “więcej”. Teraz mówię dużo o balansowaniu, szukaniu równowagi z jednoczesnym brakiem możliwości jej znalezienia. I tak czasem się zastanawiam, czy ja jestem hipokrytą, mówiąc teraz o tym balansowaniu, kiedy sam w przeszłości, w mocno konkretnej sytuacji życiowej, “cisnąłem” ile miałem sił. O tym jest ten odcinek podcastu. I o mądrym przyglądaniu się na kogo patrzymy i co wyciągamy z tego przyglądania się dla siebie. Zapraszam do rozmowy!

Read More
umiejętności bazowe

Gdybym to umiał jako siedemnastolatek, czyli o umiejętnościach bazowych

Jakiś czas temu spisałem w newsletterze i nagrałem w podcaście kilka swoich przemyśleń o umiejętnościach jakie chciałbym mieć jako siedemnastolatek, ale czego uczyłem się dopiero jako dorosły człowiek. Już nie raz o tym myślałem, a obecnie temat wypłynął przy okazji wizyty w moim dawnym ogólniaku. Maturę pisałem w 1999 roku, czyli prawie 25 lata temu. W międzyczasie mało miałem wspólnego z tą szkołą. Aż do września 2023. Poszedłem wtedy na pierwsze zebranie w klasie mojego syna, który zaczynał naukę właśnie w moim ogólniaku. Przy okazji zebrania i słuchania, co ma do powiedzenia rodzicom pani dyrektor (to było ciekawe doświadczenie – z wieloma rzeczami się nie zgadzałem), spotkałem swojego kolegę z klasy. Ostatni raz widzieliśmy się kilka lat wcześniej, przy okazji 20. rocznicy matury. Jak to przy takich spotkaniach, powspominaliśmy dawne czasy. Zaskoczyło mnie, jak bardzo różnie je pamiętamy. On z sentymentem i z chęcią wróciłby do czasów szkoły średniej. Ja wręcz odwrotnie – uważam tamten okres za jeden z trudniejszych w moim życiu i za nic nie chciałbym powtarzać tamtych przeżyć. Pamiętam siebie jako nieśmiałego chłopaka, który nie umiał stawiać granic – sobie, rówieśnikom, rodzicom. Pamiętam, że byłem grzecznym chłopakiem, który robi, co trzeba. Ale nie dlatego, że świadomie tak […]

Read More
Czego nauczyła mnie praca jako programista?

#230 Od IT do HR-u. Czego nauczyła mnie praca jako programista?

Czy Twój model kariery jest spiralny? Spiralny, czyli taki, w którym na każdym kolejnym etapie, w każdym kolejnym miejscu, w którym pracujesz, korzystasz z doświadczeń z poprzednich miejsc. Nie zmieniasz zawodu o 180 stopni, ale tylko trochę modyfikujesz, to co było Twoją pracą wcześniej. Ja zdecydowanie widzę ten model w swojej historii zawodowej. Na każdym kroku korzystam wiele z tego, czego doświadczałem i nauczyłem się wcześniej. Zwłaszcza jako programista. I o tym jest ten odcinek – lekcjach, które wyciągnąłem z mojej przeszłości z IT. Zapraszam do słuchania i rozmowy!

Read More
Balansowanie Dominik Juszczyk

#229 Jak linoskoczek, czyli o fałszywych dychotomiach

Pamiętam, że kiedyś dążyłem do równowagi między pracą a życiem prywatnym. Budowałem tożsamość siebie jako osoby, która planuje i realizuje te plany. Pamiętam, że kiedyś budowałem obraz siebie, jako osoby, która podejmuje tylko przemyślane decyzje. A potem okazało się, że każde z tych “pudełek”, które dla siebie stworzyłem bardzo mnie ograniczały. Okazało się, że jedną z większych umiejętności życiowych jakie buduję, jest przełączanie się między tymi “trybami”, w zależności od tego co przynosi życie. Teraz chcę być jak linoskoczek, który nieustannie szuka równowagi, a nie jest w niezmiennym stanie równowagi. Ciekawy jestem co Ty o tym myślisz – o akcie balansowania, a nie stałym punkcie, jako czegoś do czego dążymy. Zapraszam do słuchania i rozmowy!

Read More
za co chcę brać odpowiedzialność

#228 Za co chcę brać odpowiedzialność

Zdolność do odpowiedzi – lubię to “rozwinięcie” słowa odpowiedzialność w wersji angielskiej. Responsibility – “respons” i “ability” – odpowiedzialność. Od dłuższego czasu mocno przyglądam się za co biorę odpowiedzialność i gdzie jej unikam. Zastanawiam się, jak brać ją w mądry intencjonalny sposób i nie brać jej tam, gdzie nie mam możliwości odpowiedź w zgodzie ze swoimi możliwościami. W tym odcinku mówię o odpowiedzialności za reakcje, język, relacje, ale też za granice (własne i respektowanie czyichś) oraz o odpowiedzialności za swoje talenty. Jestem bardzo ciekawy Waszego zdania o odpowiedzialności tak ujętej!

Read More