Blog

#266 Jestem nieidealny

Patrzymy na siebie nawzajem przez różnego rodzaju filtry. Co więcej, patrzymy na wycinek drugiej osoby – taki, który chce nam pokazać – i wydaje się, że widzimy całość. Do tego pozornego obrazu porównujemy siebie – ze wszystkim, co mamy: tym dobrym i tym złym. Nieraz zdarza się, że wynik takiego porównania wypada dla nas niekorzystnie. Warto pamiętać, co z czym porównujemy. W tym odcinku pokazuję to, czego na co dzień nie widać – obszary, w których nie jestem idealny, nie działam perfekcyjnie. Dzielę się tym, bo ze zdziwieniem odkrywam, że czasem jestem postrzegany jako osoba perfekcyjnie produktywna i efektywna. Z ciekawością posłucham Waszych reakcji!

Read More

#265 Co projektowanie UX ma wspólnego z byciem opiekunem rozwoju dziecka? Rozmowa z Marcinem Kręciochem

Z Marcinem Kręciochem znamy się z czasów wspólnej pracy w jednej firmie. Potem obserwowałem go gdy współprowadził Edisondę – firmę projektującą użyteczne i przemyślane interfejsy. Dziś zajmuje się czymś zupełnie innym: wspólnie z Hubertem Turajem stworzyli Fiklon, miejsce, które wspiera rozwój dzieci. Rozmawiamy o tym, co z doświadczenia projektanta UX przydaje się w pracy z dziećmi – i okazuje się, że całkiem sporo. Rozmawiamy też o tym, co łączy brief z klientem z rozmową z rodzicem, o obecności, o słuchaniu, o tworzeniu dobrej przestrzeni do rozwoju – niezależnie od tego, czy chodzi o produkt, czy o człowieka. To spokojna, konkretna rozmowa o zmianie zawodowej drogi, o budowaniu miejsca od zera i o tym, co naprawdę znaczy „projektować dobre doświadczenia”. Zapraszam do słuchania!

Read More

#264 słuchanie jako medytacja

W tym solo odcinku dzielę się swoimi przemyśleniami na temat słuchania – nie jako techniki komunikacyjnej, ale jako głębokiej obecności. Inspiracją była dla mnie rozmowa na kursie MBSR, która podważyła moje przekonania o tym, że potrafię słuchać. Czy słuchanie może być formą medytacji? Co oznacza prawdziwa uważność w relacjach? Zapraszam do słuchania!

Read More
jak zacząć działać?

Osiem kroków do ograniczenia przepaści między „wiem” a „działam”

Przepaść między wiedzą a działaniem – coś, co obserwowałem u siebie w przeszłości i co nadal czasami zauważam we własnym działaniu. Dostrzegam to też często wśród osób, do których docieram ze swoimi materiałami. Łatwo uczyć się nowych rzeczy, dużo trudniej – zacząć z nimi działać. Od kiedy to zauważyłem, jednym z obszarów, na których się skupiam w mojej działalności, jest zasypywanie wspomnianej przepaści. „The Knowing-Doing Gap” – porady z książki Już kilkanaście lat temu trafiłem na książkę „The Knowing-Doing Gap” Jeffreya Pfeffera oraz Roberta I. Suttona. Pamiętam z niej osiem kroków do ograniczenia przepaści między „wiem” a „działam” – opisanych przez autorów w kontekście firm i zespołów. Dlaczego Zanim wdrożysz jakąś metodę czy dane zachowanie – zrozum, z czego one wynikają. Nie kopiuj działań z innych firm lub zespołów tylko dlatego, że tam zadziałały. Zadaj sobie pytanie: jaki problem to rozwiązuje? I dopiero wtedy szukaj działania. Ucz Największą wartość ze szkoleń mają ci, którzy później uczą innych. U mnie w zespole często powtarzaliśmy: „Naucz kogoś tego, co sam właśnie odkryłeś” – i to działa! Nagradzaj działanie Zbyt często organizacje nagradzają pomysły, nie realizację. Albo obfitą komunikację (mailową lub na komunikatorze), a nie skuteczność. Tymczasem wartościowe są nie prezentacje i plany, […]

Read More

#263 Odkrywanie nowych historii w pozornie znanej historii świata – rozmowa z Katarzyną Rodacką

W najnowszym odcinku podcastu rozmawiam z Katarzyną Rodacką, dziennikarką i reportażystką, autorką książki “Domy na piasku. Polacy w Iranie (1942–1945)”. To rozmowa o historii, która zaskakuje, choć wydarzyła się nie tak dawno temu. To też rozmowa o tym, jak pisać o przeszłości, by stała się ważna dziś. O pisaniu, o empatii, o Iranie i o życiu w miejscu, do którego się nie wraca. Zapraszam do słuchania!

Read More