Silne strony

6 kroków pomocnych w dojrzewaniu talentu

6 kroków dojrzewania talentu

Niedojrzały talent może nam sprawić więcej kłopotów niż słabość. Brzmi groźnie, prawda? Bardzo wierzę w to stwierdzenie. Talenty określają nasze sposoby działania. Jeżeli któryś z nich jest niedojrzały, to będzie to dla nas bardzo dotkliwe w skutkach. Niedojrzały talent to taki sposób działania, który bardziej nam przeszkadza, niż pomaga. Słabości nie widzimy na co dzień. Talenty – tak. Stąd tak ogromnie ważne jest, aby skupić się na talentach i na ich dojrzewaniu. W tym obszarze możemy osiągnąć największe zyski. A jaki talent to dojrzały talent?

Dojrzały talent

O dojrzewaniu talentów pisałem już kilka lat temu. Wyjaśniłem wtedy, czym jest dojrzały i niedojrzały talent.

Niedojrzały talent to talent, który jest nieuświadomiony i niedoświadczony. Zwykle jego przejawy są nakierowane na siebie i często jest w tych przejawach nieproduktywny.
Dojrzały talent to talent, który jest dobrze uświadomiony, doświadczony i często praktykowany. Zorientowany na innych i wysoce produktywnie wykorzystywany.

Pracowałem z kilkuset osobami i zespołami. Z mojego doświadczenia wynika, że jest kilka kroków, które bardzo pomagają naszym talentom dojrzeć.

Zapraszam Was do zrobienia tych kilku kroków do dojrzałego talentu.

Krok 1 – analiza talentów

Pierwszy krok to analiza. Po zrobieniu testu mamy informacje o naszych pięciu talentach (w przypadku wykupienia pełnego testu dostaniemy informacje o całym profilu). Aby móc pracować nad dojrzewaniem talentu, warto najpierw sprawdzić, które talenty są dojrzałe, a które nie. Można to zrobić na przykład za pomocą poniższej tabelki i procesu. Jeżeli już wiecie, który talent jest niedojrzały i nad którym chcecie pracować, to zapraszam do kroku nr 3.

O co chodzi z poniższą tabelką?

Wypisujecie w niej dla każdego talentu następujące informacje:

  • Nazwę talentu z top 5.
  • 3 przykłady, kiedy ten talent Wam najbardziej pomógł – to powinny być bardzo konkretne przykłady (historie). Gdzie wtedy byliście? Co robiliście? Z kim byliście? Jakie były Wasze emocje? Myśl? Co było wynikiem Waszego działania za pomocą tego talentu? Im dokładniej to opiszecie, tym łatwiej będzie Wam zdecydować o tym, który talent wybrać do dalszej pracy. Dobrze będzie, jeżeli poszukacie przykładów z różnych obszarów Waszego życia.
  • 3 przykłady, kiedy ten talent Wam przeszkadzał – również im bardziej konkretne, tym lepiej. Podobnie jak powyżej, warto doprecyzować obraz sytuacji.

Krok 2 – wybranie talentu do pracy

Po opisaniu co najmniej pięciu talentów (ci, którzy mają odkryty cały profil, mogą opisać więcej) nadajcie im wagę – od 1 do 5.

  • 5 – ten talent mam superrozpracowany; wiem, jak go używać; zdecydowanie częściej mi pomaga, niż przeszkadza i wkurza.
  • 1 – ten talent sprawia, że jest mi trudniej, a nie łatwiej.

Oczywiście powyższa skala jest subiektywna. Chodzi o Wasze odczucia. Jeżeli jakiś talent (czyli naturalny i powtarzalny sposób działania) pomaga, to dajcie mu wyższą wagę. Jeśli czasami (lub nawet często) przeszkadza – dajcie niższą wagę.

Ciekawym wyzwaniem jest wybranie talentu, nad którym warto pracować. :) Czy tego z najniższą wagą, czy z najwyższą. I to, i to ma swoje plusy. Jeżeli jakiś talent Wam bardzo pomaga, to można go jeszcze bardziej świadomie wykorzystywać i rozwijać. Jeśli natomiast jakiś talent Wam przeszkadza, to bardzo odczujecie jego rozwój w kierunku dojrzałości.

Wybór należy do Was!

Krok 3 – zdefiniowanie najlepszego sposobu działania talentu

Zakładam, że wybraliście już talent, który chcecie rozwijać. Teraz pora na zastanowienie się, jak go najlepiej rozwinąć. Będzie to wymagało trochę pracy. Z mojego doświadczenia wynika, że warto zrobić kilka rzeczy:

Każda z tych czynności da Wam informacje o tym, jak może wyglądać dojrzale działający talent.

Kiedy ja zrobiłem sobie takie ćwiczenie dla talentu empatia, wywnioskowałem, że najbardziej dojrzała jego postać to taka, kiedy:

  • umiem nazywać swoje emocje i wybierać, jak z nimi działam;
  • umiem nazywać więcej niż tylko kilka emocji;
  • umiem o nich mówić dla siebie, ale i dla innych;
  • pokazuję innym swoje i ich emocje, ale – o ironio – w nieemocjonalny sposób;
  • jestem w kontakcie ze swoimi emocjami, które służą mi za pewnego rodzaju nawigację w działaniu;
  • umiem wnosić emocje do relacji i dzięki temu jestem bardziej autentyczny.

Krok 4 – zastosowanie odwrotnej inżynierii

Jestem byłym programistą i termin odwrotna inżynieria w naturalny sposób przyszedł mi do głowy. O co chodzi? O to, aby na podstawie gotowego produktu zrozumieć, jak działa i jak został wykonany.

W tym przypadku naszym gotowym produktem jest najlepsze działanie talentu opisane w poprzednim punkcie. Jest to wybrany przez nas talent w formie dojrzałej.

Mając tak opisany talent i wiedząc, w jakim teraz jest się miejscu, można się zastanowić, jaka droga wiedzie od obecnego stanu do najlepszego działania talentu. Ale robimy to, zaczynając od końca.

Załączam obrazek/szablon, z którego korzystam w takich momentach. Zaczynam od miejsca, w którym chcę być, i zastanawiam się, co powinno się zdarzyć tuż przed dojściem do niego. A potem zastanawiam się nad poprzednim krokiem, i jeszcze poprzednim. Aż dojdę do obecnego stanu.


Tutaj możecie zobaczyć, jak rozpisywałem to dla empatii.

Efektem tego ćwiczenia będzie lista rzeczy, które możecie zrobić, aby rozwinąć swój talent.

Krok 5 – wybór innych talentów do pomocy

Rozwijanie swojego talentu to praca. Do tej pracy możemy wykorzystać nasze sposoby działania, czyli… nasze talenty. Niezwykle efektywnym sposobem rozwijania danego talentu jest wykorzystanie swoich pozostałych talentów.

Talenty mówią o tym, jak będziecie działać. Warto zastanowić się, jak możecie wykorzystać swoje inne talenty, bo będzie to dla Was dużo łatwiejszy sposób pracy niż korzystanie z gotowych przepisów przygotowanych przez innych, uwzględniających ich talenty.

Kiedy pracowałem nad empatią, bardzo korzystałem ze swojej indywidualizacji (obserwując siebie), organizatora (planując czynności do wykonania w czasie), uczenia się (stosując najlepsze dla mnie sposoby uczenia się, czyli pokazywanie mojej drogi innym) oraz intelektu (przemyśliwując koncepty, których się uczyłem). Korzystałem też z… empatii, aby wyobrazić sobie, jak będę się czuł, gdy już się tego nauczę!

Krok 6 – plan akcji

Teraz jest czas na stworzenie planu działania. Wiecie już, co chcecie osiągnąć (punkt 3), jakie kroki warto zrobić, aby to osiągnąć (punkt 4), z jakich talentów skorzystacie, czyli jak to będziecie robić (punkt 5).

Mając te wszystkie informacje, możecie stworzyć plan działania. Czym on będzie? Listą rzeczy do zrobienia. W przypadku każdej osoby te rzeczy będą inne. Ważne, aby były proste do wykonania i żeby nie były przytłaczające. Warto definiować je jako następne kroki (akcje), skupiając się na następnych dwóch–trzech krokach do zrobienia.
Małymi krokami do przodu.

Moje dwa pierwsze kroki do rozwijania empatii były proste. Wypisać listę emocji z książki NVC oraz raz dziennie wybrać jedną sytuację, w której opiszę swoje emocje. Gdy już się tego nauczyłem, robiłem kolejne kroki. Zawsze proste do opisania i wykonania.

Podsumowanie

Jestem ogromnie ciekawy, jak Wam się podobają moje pomysły na rozwój talentów. Rozpisałem je jako listę kroków, tak jak sam to robiłem. Wiem po sobie, że taka intencjonalna praca nad talentem przynosi rewelacyjne efekty. Zapraszam Was, byście ją wykonali!

You may also like
Deliberative/rozwaga
Czy pesymizm może być zaletą?
Z pasją o mocnych stronach - okładka
Zapraszam do mojego nowego podcastu – Z pasją o mocnych stronach
Kiedy odniosę sukces w pracy nad talentami?