Na podejście talentowe i generalnie na pozytywną psychologię natrafiłem pierwszy raz w 2014 roku – uczestniczyłem w szkoleniu liderskim i prowadząca pokazała nam VIA Characters. Kilka miesięcy potem zrobiłem swoje pierwsze badanie StrengthsFinder 2.0 (tak się wtedy nazywał CliftonStrengths), a za kolejne parę miesięcy – certyfikację na trenera Gallupa. Odtąd poznałem kilkanaście tysięcy osób, które zdecydowały się na badanie talentowe, a to znaczy, że część z nich zna swoje talenty od około 10 lat. I często docierają do mnie pytania: OK, pracuję z talentami już prawie dekadę, jak korzystać z tej wiedzy lata po zrobieniu badania?
Artykuł jest odpowiedzią na pytanie, które zostało mi zadane w grupie „Z pasją o mocnych stronach” na FB. Brzmiało ono tak:
Rutyny talentowe po latach od poznania talentów – jakie zadania okołotalentowe możemy wykonywać co miesiąc/kwartał/rok w sprawie talentów, aby podtrzymać tę tematykę w swoim życiu?
Od kiedy znam swoje talenty
Pisząc artykuł, korzystam w dużej mierze z doświadczeń swoich i osób z mojego otoczenia, które znają własne talenty długo i równie długo z nimi pracują.
Skoro pierwsze badanie zrobiłem w 2014 roku, to zaprzyjaźniam się ze swoimi talentami już ponad 10 lat. Miałem kilka etapów pracy z nimi i korzystania z nich.
Pierwsze lata to była praca nad skokowym dojrzewaniem talentów – od niedojrzałej Empatii do mocnej strony Empatia, od niedojrzałego Organizatora do trochę bardziej dojrzałego talentu.
Potem było uczenie się, jak korzystać z talentów taktycznie w różnych sytuacjach – do lepszego dawania informacji zwrotnej, osiągania celów, przygotowania się do trudnych sytuacji itd.
Później postawiłem na rozwój w komunikacji talentów w każdym nowym gronie w taki sposób, żeby talenty były zasobem, nie obciążeniem. No i wreszcie – na budowanie partnerstw talentowych.
Czy to znaczy, że osiągnąłem już koniec swojej drogi talentowej? Dziesięć lat i nic więcej? Absolutnie nie! Bo jest to…
Gra bez końca
Może dlatego, że mam talent Uczenie się na pierwszym miejscu, a może trochę za sprawą zainteresowania działaniem mózgu – traktuję pracę z talentami jako grę bez końca.
W definicji talentu jest wspomniane, że:
Talent to naturalny i powtarzalny sposób działania, myślenia i odczuwania, który może być produktywnie wykorzystany.
„Może być produktywnie wykorzystany” – to dla mnie oznacza, że mogę szukać wciąż nowych sposobów (większych i mniejszych) na korzystanie z talentów.
Z wcześniejszych wpisów wiesz, że talenty mogą być dojrzałe i niedojrzałe. Najwięcej zyskamy dzięki wiedzy o talentach, jeśli będziemy w nie inwestować, budując mocne strony.
Mocna strona
Mocna strona to zdolność do konsekwentnego osiągania niemal doskonałego, pozytywnego wyniku w określonym zadaniu.
Mocną stronę budujemy, inwestując w talent, a inwestycja to dodawanie do talentu wiedzy, kształtowanie umiejętności i ćwiczenie w praktyce. To także jest gra bez końca! Bo kiedy możemy powiedzieć, że nie da się już zdobyć więcej wiedzy i zbudować nowych umiejętności?
Dlatego ja regularnie mam nastawiony radar na kolejne umiejętności, które można dodać do moich talentów!
Uczenie się? Cały czas dowiadujemy się nowych rzeczy o mózgu, coraz lepiej rozumiemy, jak różne aktywności edukacyjne pomagają nam się uczyć. Wystawiam się na nie.
Intelekt? Szukam, jak lepiej mogę zmieniać zdanie czy łączyć wątki. Wystawiam się na ludzi, z którymi mogę rozmawiać o tym, jak myśleć.
Organizator? Czytam o myśleniu systemowym i wzajemnym wpływie jednych rzeczy na drugie. Dzięki temu projektuję eksperymenty, które zasilają mnie do kolejnych eksperymentów.
Odpowiedzialność? Uczę się podejmować lepsze decyzje, obserwując swoje przeszłe decyzje. Nieustannie usprawniam własny model decyzyjny, dodając lepsze modele myślowe. Im lepszy jestem w mówieniu TAK i NIE, tym odpowiedzialniej działam.
Osiąganie? Tutaj mam najwięcej do zrobienia! Za dużo naraz chcę, a najlepiej działam, kiedy mam jasno ustawione priorytety. Uczę się więc i tego.
Opisałem Ci bardzo podstawowe rzeczy, które cały czas robię ze swoimi talentami, nawet ponad 10 lat od ich poznania! A przecież do pracy mam jeszcze następną piątkę z Top 10.
Tak, jest to gra bez końca – i to jest cudowne! (I tak, w poprzednim zdaniu zdecydowanie słychać mój talent Uczenie się!)
Nowe światło na talenty
Jednym z pierwszych ćwiczeń, które warto wykonać po zrobieniu badania, jest przeczytanie raportów otrzymanych od Gallupa. Kiedy czytasz raport, warto od razu zaznaczyć w nim rzeczy, z którymi się zgadzasz. Warto też zachować raporty i sięgnąć do nich po pewnym czasie.
Zdarzyło Ci się czytać jakąś książkę więcej niż jeden raz? Jeżeli tak, pewnie znasz ten efekt zdziwienia – tym, co masz zaznaczone z pierwszego czytania, i tym, co nie jest zaznaczone, a przykuwa Twoją uwagę przy ponownym czytaniu.
Podobnie jest z lekturą własnych raportów talentowych. Jeżeli masz raport z fragmentami zaznaczonymi przy pierwszym czytaniu lata temu, to tym bardziej będzie to ciekawe doświadczenie. Po kilku latach czytasz raport jako trochę inna (a może bardzo inna?) osoba – masz nowe doświadczenia, nową wiedzę, no i talenty rozwinięte już do mocnych stron. To będzie widoczne przy lekturze raportów!
Co ciekawe, często pojawiają się dzięki temu nowe obserwacje. Jeżeli uda Ci się podejść do raportów ze świeżym spojrzeniem, możesz zacząć pracę z talentami tak samo jak przy pierwszej iteracji, tylko jako TY 2.0.
Jak już wspominałem, to gra niemająca końca!
Praca w nowych układach osobowych
Jedną z rzeczy, które mam zrobione po pierwszej fali pracy z talentami, jest „instrukcja obsługi Dominika”. To prosty dokument, w którym zapisałem, z czym przychodzę do współpracy, czego potrzebuję, aby dobrze współpracować, w czym jestem dobry i chętnie pomogę oraz w jakich konkretnych obszarach sam szukam pomocy. Stworzyłem go na podstawie swoich talentów i wiedzy o sobie.
O szczegółach opowiedziałem w tym podcaście i napisałem w tym artykule.
Pierwszą wersję instrukcji opracowałem jeszcze w 2016 roku (chyba, bo nie mam zapisanej konkretnej daty). Przez te wszystkie lata regularnie instrukcję wykorzystuję i regularnie aktualizuję.
Aktualizuję, kiedy dowiaduję się o sobie czegoś nowego, co według mnie ma wpływ na moją współpracę z innymi osobami. Dzięki poznawaniu kolejnych ludzi coraz lepiej rozumiem siebie i to, jak wchodzę w interakcje – czy to w projekcie, wspólnej inicjatywie, czy to przy okazji jakiegoś wydarzenia.
Dla mnie to następna okazja do pracy z talentami nawet po latach od poznania raportu. Na podstawie własnych doświadczeń pomagam sobie być lepszym we współpracach – w imię zasady, że ludzie potrzebują siebie nawzajem i jednocześnie pomogą sobie bardziej, jeśli szybciej i dokładniej się poznają.
Nowe przykłady od nowo poznanych osób
Trafiłem ostatnio na osobę, która ma w swoim Top 5 dokładnie te same talenty co ja, ale w innej kolejności. Zaczęliśmy rozmawiać. Świetnie nam się wymieniało doświadczeniami i szybko okazało się, że w wielu miejscach mamy podobne podejście, sposoby myślenia i działania (w końcu talenty wskazują na powtarzalny sposób działania, myślenia i odczuwania). Jednocześnie przy niektórych wypowiedziach rozmówcy unosiłem brwi ze zdziwienia – zaskakiwało mnie, jak wykorzystywał swoją dynamikę talentów. Jego pomysły na skorzystanie z Organizatora i Uczenia się były dla mnie świeże i bardzo pociągające. Dzięki rozmowie z nim zacząłem trochę inaczej się uczyć, trochę w inny sposób eksperymentować.
I nie piszę tego po to, żeby się pochwalić, ale po to, żeby Ci pokazać, jaka wartość kryje się w rozmowie z kimś, kto ma podobne do Ciebie talenty, niezależnie od Twojego „stażu talentowego”. Nie trzeba od razu mieć całej piątki identycznej. Wystarczy, że współdzielicie dwa lub trzy talenty i już możecie się od siebie dużo nauczyć.
Gdzie szukać takich osób? Jak już nie raz pisałem – w swoim otoczeniu. Coraz więcej ludzi zna własne talenty i się nimi dzieli. Można też dołączyć do grupy na FB i tam szukać osób, które mają konkretną dynamikę talentów.
Podsumowanie
Po latach pracy z talentami można mieć poczucie, że nic nowego już się o nich (w sumie to o sobie) nie dowiemy. Jednak – co jest prawdą w prawie każdym obszarze uważności – kiedy włączymy ciekawość w kontekście talentów, okaże się, że nowe informacje docierają do nas stałym strumieniem. Dzieje się to zwłaszcza dzięki poznawaniu talentów osób wkoło nas.
Zapraszam do uruchomienia ciekawości i dołączenia do tej gry bez końca!
Trzy pomysły na konkretną akcję
- Jeżeli nie masz jeszcze instrukcji obsługi siebie, warto przygotować jej pierwszą wersję. A jeżeli masz już instrukcję, to ją zaktualizuj.
- Przetestuj instrukcję ze swoimi współpracownikami i współpracowniczkami.
- Sprawdź, który z Twoich talentów był aktualizowany (nowa wiedza i nowe umiejętności) najdawniej. Co możesz do niego dodać teraz?