Zapisz się na newsletter

Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Dominik Juszczyk prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Dominik Juszczyk Near-Perfect Performance. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w polityce prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.
Przykładowy list, który wysyłam w każdą sobotę. 📪
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Dominik Juszczyk prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Dominik Juszczyk Near-Perfect Performance. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w polityce prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.
Przykładowy list, który wysyłam w każdą sobotę. 📪
Blog

5 przykładów, jak połączyć swoje mocne strony (talenty) z konkretnymi działaniami

działanie z talentami

„Zrobiłem/zrobiłam test Gallupa i co dalej?” To chyba najczęstsze pytanie osób, które poznają własne talenty. Bardzo się cieszę, kiedy to słyszę, bo wtedy wiem, że pytający mają świadomość, iż samo zrobienie badania i poznanie talentów nic nie zmieni ani w życiu prywatnym, ani w pracy. Na to pytanie odpowiadałem dotąd kilka razy (na przykład tu i tu). Teraz chciałbym pokazać, jakie możliwości czekają na Ciebie 2 kroki dalej. Znasz już swoje talenty, rozumiesz, jak u Ciebie działają, wiesz, które są dojrzałe, a które wymagają pracy, i chcesz korzystać z nich w praktyce. Pokazuję Ci więc 5 przykładów, jak połączyć talenty z działaniem.

Dlaczego tak trudno mi połączyć mocne strony z konkretnymi działaniami?

Często słyszę o frustracji wynikającej z faktu, że ktoś, kto poznał swoje talenty, nie bardzo ma pomysły, jak użyć ich w praktyce. Ta frustracja bierze się z czegoś, co często nazywa się luką między wiedzą a działaniem. Innymi słowy: wiem, że warto, ale nie do końca wiem, jak to zrobić.

Niestety talenty (kolory, motywatory itd.) najczęściej są traktowane jako coś, co ma nas określić i zdefiniować. Bardzo rzadko spotykam się z podejściem: „OK, wiem, jak mogę to wykorzystać w praktyce”.

Dlaczego? Widzę kilka powodów. Zrobienie badania jest proste: trzeba wykonać konkretne kroki i odpowiedzieć na ileś tam pytań (w przypadku CliftonStrengths – 177). Korzystanie w praktyce wymaga świadomości talentów, czyli poznania, czym one są, jak dotąd z nich korzystam, czego mogę użyć od razu, a nad czym potrzebuję popracować. A to wymaga, czasem niemałej, pracy.

Potem trzeba wymyślić, co z tą wiedzą i świadomością zrobić, a niełatwo jest znaleźć pomysły na działanie. To wszystko sprawia, że porzucamy pracę nad nimi.

Chciałbym więc trochę zasypać lukę między wiedzą a działaniem i podać Ci kilka przykładów, jak można w praktyce skorzystać z wiedzy o talentach.

W definicji talentu jest zapisane działanie

Talent to naturalny i powtarzalny sposób działania, myślenia i odczuwania, który można produktywnie zastosować.

W powtarzalnych sytuacjach mamy tendencję do wchodzenia w powtarzalne schematy. Jeżeli nasze talenty są dojrzałe (uświadomione, obudowane wiedzą i umiejętnościami), to powtarzalne schematy służą naszemu działaniu! Wspierają je i ułatwiają. Trzeba „tylko” wspomniane schematy wykorzystać.

Praca z celami

Są osoby, które zanim ruszą, potrzebują szczegółowego planu. Są takie, którym wystarczy opisany pierwszy krok – reszty dowiadują się na bieżąco. Niektórzy najlepiej działają, kiedy są w grupie, inni efektywnie działają w izolacji i w spokoju. A co Tobie jest potrzebne do skutecznego działania?

Właśnie od powyższego pytania zaczynam łączenie mojego celu z moimi talentami. Tak jak już napisałem – talenty pomagają mi zrozumieć, jakie mam powtarzalne sposoby działania, myślenia i odczuwania. Rozbijam sobie pracę nad celem na kilka elementów:

  • określenie celu
  • tworzenie planu
  • rozbijanie planu na mniejsze akcje
  • wykonywanie poszczególnych zadań
  • celebracja postępu i kamieni milowych
  • reakcja na zmianę
  • wyciąganie wniosków po zakończeniu pracy nad celem.

Każdy z wymienionych elementów może być realizowany trochę inaczej w zależności od Twoich talentów. Dam Ci kilka przykładów.

Określenie celu

Osoby, które mają talent Wizjoner, są szczególnie zainteresowane potencjałem przyszłości oraz inspirują otoczenie swoimi wizjami.

Talent Rozwijanie innych sprawia, że dana osoba rozpoznaje i kultywuje potencjał u ludzi wokół. Zauważa sygnały każdej małej poprawy i czerpie z niej satysfakcję.

Wizjoner pomaga określić punkt docelowy – to talent, który w naturalny i w sumie ciągły sposób przekłada się na myślenie w kategoriach „co może być”. Trudnością nie jest tu wymyślenie celu, ale wybranie ze wszystkich pomysłów celu realnego i wartego realizacji w danym momencie. Wiedząc to, osoby z talentem Wizjoner spisują pomysły i urealniają niektóre z nich, dzięki czemu dość łatwo definiują cel.

Rozwijanie innych dotyczy potrzeby pracy z ludźmi i czerpania radości ze wspierania osób w rozwoju. Umiejętność połączenia własnego celu z odpowiedzią na pytanie: „Komu i jak pomogę się rozwinąć?” czyni więc cel łatwiejszym do zdefiniowania i bardziej zachęcającym do pracy.

Rozbijanie planu na mniejsze akcje

Podobną praktyczną analizę można zrobić dla innej części pracy z celami – rozbijania planów na mniejsze akcje.

Osoby, których talentem jest Aktywator, realizują pomysły, zmieniając myśli w czyny. Często są niecierpliwe.

Z kolei ludzie z talentem Dyscyplina uwielbiają rutynę i strukturę. Kluczową cechą ich świata jest porządek, który tworzą.

Pewnie już się domyślasz, jak różnie osoby z dwoma wspomnianymi talentami mogą podejść do planowania akcji. Człowiek z talentem Aktywator będzie chciał od razu działać. Pierwsza akcja określona? Działamy.

Osoba z talentem Dyscyplina będzie lepiej się czuć po określeniu całego planu. Ruszy do działania, kiedy wszystko zostanie umieszczone w harmonogramie.

Każdy w czymś będzie mieć większą łatwość, a w czymś innym – trudność. Warto to sobie uświadomić i działać w zgodzie ze sobą.

Informacja zwrotna

Informację zwrotną, znaną Ci pewnie też jako feedback, można dać mniej lub bardziej skutecznie. Talenty mogą oczywiście sprawić, aby była ona skuteczniejsza – czyli prowadziła do zmiany.

Kiedy pracuję z informacją zwrotną, podobnie jak przy pracy z celami rozbijam cały proces na mniejsze czynności:

  • przygotowanie informacji do przekazania
  • przekazanie informacji zwrotnej
  • odebranie informacji zwrotnej
  • poproszenie o informację zwrotną
  • wdrożenie informacji zwrotnej.

Znowu postaram się to pokazać na kilku przykładach.

Przygotowanie informacji zwrotnej

Osoby, które mają talent Strateg, tworzą alternatywne ścieżki postępowania. W zetknięciu z każdą sytuacją mogą szybko rozpoznać odpowiednie wzory i problemy.

Ludzie, którym można przypisać talent Naprawianie, są biegli w rozwiązywaniu problemów. Dobrze idzie im szukanie, co poszło źle, i zastanawianie się, jak to naprawić.

Wiem z doświadczenia, że posiadacze talentów Strateg i Naprawianie mogą bardzo różnie podejść do przygotowania informacji zwrotnej. Osoba ze Strategiem szybko rozważa różne sposoby przekazania feedbacku – w wiadomości, w komunikatorze, w rozmowie jeden na jeden. Szybko też określa, kiedy w ciągu dnia to zrobi. Mając kilka opcji, wybiera którąś i natychmiast działa: przygotowuje feedback i od razu uwzględnia w nim propozycję kilku kroków naprzód.

Osoba z Naprawianiem prawdopodobnie skupi się bardziej na opisaniu problemu i dogłębniejszym wyjaśnieniu, dlaczego w ogóle przekazuje feedback. Opowie, jakie są konsekwencje niewdrożenia informacji zwrotnej oraz jak będzie wyglądać sytuacja po rozwiązaniu problemu, którego dotyczy rozmowa. Może zaproponuje też sposób wdrożenia feedbacku.

Przekazanie informacji zwrotnej

Osoby z talentem Analityk lubią szukać przyczyn i źródeł. Mają umiejętność wyszukiwania czynników mogących wpłynąć na sytuację.

Przekazanie informacji zwrotnej wiąże się z przygotowaniem sobie, co chcemy zakomunikować (za pomocą różnych modeli typu FUKO czy NVC), wybraniem odpowiedniego momentu, ale też daniem feedbacku w taki sposób, żeby zwiększyć prawdopodobieństwo jego przyjęcia i wdrożenia.

Osobie z talentem Analityk pewnie łatwiej będzie mówić o faktach i danych, zadawać pytania i na nie odpowiadać. Warto to wziąć pod uwagę przy przekazywaniu feedbacku –przygotować dobrze opisane fakty, ale wybrać te kluczowe, żeby nie przytłoczyć kogoś, komu feedback przekazujemy. Warto też pamiętać, że w feedbacku ważne są emocje – i to emocje obu stron. Osoba z talentem Analityk może swój talent wykorzystać, żeby uważnie obserwować reakcje rozmówcy i odpowiednio dostosowywać informację zwrotną.

Oczywiście warto także wziąć pod uwagę talenty osoby, której mówimy o rzeczach do poprawy (lub o rzeczach dobrych – do rozwoju). Inaczej przekażemy informację komuś z talentem Kontekst (kto może chcieć sprawdzić, czy wcześniej nie było rozmowy na podobny temat), a inaczej – komuś z talentem Odpowiedzialność (kto może chcieć się upewnić, że dobrze zrozumiał feedback, bo wie, że jak się do czegoś zobowiąże, to już nie zechce odpuścić).

Delegowanie

Delegowanie to kolejna aktywność, którą łatwiej przeanalizować talentowo po rozłożeniu na drobniejsze akcje. Wtedy rzeczywiście można połączyć konkretne talenty i powiązane z nimi powtarzalne sposoby działania oraz akcje składające się na delegowanie.

Dla mnie delegowanie to między innymi:

  • uzgadnianie zakresu odpowiedzialności
  • określanie terminu wykonania zadania
  • kalibracja częstotliwości komunikacji i dzielenia się postępem
  • proszenie o pomoc.

Uzgodnienie zakresu odpowiedzialności

Osoby, których talentem jest Elastyczność, wolą płynąć z prądem. Są silnie zakorzenione w teraźniejszości, na bieżąco radzą sobie z problemami i odkrywają przyszłość dzień za dniem.

Ludzi z talent Rozwaga, najlepiej opisuje silna troska, z jaką podejmują decyzje, przewidując potencjalne trudności.

Elastyczność nie kojarzy się automatycznie z ustalaniem odpowiedzialności. Jednocześnie osoby, które mają ten talent, mogą dostarczać świetne wyniki w uzgodnionym zakresie i terminie. Jak? Raczej nie ustalają czegoś raz na zawsze, tylko za każdym razem rozmawiają o ramach działania. Dzięki temu zgadzają się na coś, na co mają przestrzeń, lub na bieżąco aranżują przestrzeń dla siebie. Świetnie działają w ramach trochę nieokreślonych, pomagając określać granice danego zadania i projektu.

Z kolei talent Rozwaga wspiera w rozważnym przyjmowaniu odpowiedzialności. Osoby nim obdarzone działają trochę inaczej niż osoby z talentem Elastyczność. Raczej szybko (bo to talent z domeny działania) sprawdzają, co może pójść nie tak, weryfikują ryzyko i określają, na co chcą się zgodzić i co na siebie wezmą, a czego nie są w stanie (nie chcą) obiecać. Dzięki temu od razu wiadomo, co zostanie dostarczone na pewno, co – być może, a czego nie będzie w ostatecznym wyniku.

Proszenie o pomoc

Proszenie o pomoc to bardzo ciekawy aspekt międzyludzkich interakcji. Często boimy się prosić o pomoc, bo wiąże się to dla nas z okazaniem słabości, z oceną, z zaburzeniem własnego wizerunku. Często proszenie o pomoc jest jednak budulcem zaufania w relacjach. Pokazuje otwartość na drugiego człowieka, otwartość na zranienie – stąd właśnie efekt budowania zaufania.

Osoby, których talentem jest Odkrywczość, są zafascynowane ideami. Umieją znaleźć połączenia między zjawiskami na pierwszy rzut oka bardzo od siebie odległymi.

Osoby z talentem Intelekt są introspektywne i skupione na aktywności intelektualnej. Doceniają merytoryczne, głębokie debaty.

Wyobrażam sobie, że obydwa wybrane przeze mnie talenty mogą pomagać w proszeniu o pomoc i zarazem utrudniać proszenie o pomoc. Jak?

Odkrywczość pomoże znaleźć sposób na poproszenie o pomoc, może nawet kilkanaście sposobów. Sprawi również, że w prośbie o pomoc pewnie będą już widoczne pomysły do posortowania. Proszenie o pomoc okaże się więc proszeniem o pomoc w wyborze najlepszego pomysłu na ruszenie do przodu. Może to być zasilające, ale i przytłaczające dla osoby proszonej o wsparcie. Kluczowe jest tu zakomunikowanie, że przychodzę z pomysłami (unikam dzięki temu efektu czystej kartki), ale że nowe pomysły też są mile widziane.

Za sprawą talentu Intelekt proszenie o pomoc jest poprzedzone ekstensywnym procesem myślowym. Zwykle prośba o pomoc pojawia się już w momencie wyczerpania innych opcji. Dobrym efektem jest to, że osoba, którą prosimy o pomoc, ma przekonanie, że wykonaliśmy dużą pracę i przychodzimy z przemyśleniami i wnioskami. Zarazem jednak cały proces myślowy opóźnia naszą prośbę!

Związek i relacje

Zastanawiałem się, jak podejść do sekcji związanej z życiem prywatnym, i postanowiłem zrobić to trochę inaczej: zapytałem na grupie na FB „Z pasją o mocnych stronach”, w jaki sposób poznanie talentów może pomagać w związku i relacjach. Warto tam zajrzeć i przeczytać kilka historii!

Jedna z osób napisała, że ma w Top 5 talent Zbieranie i odkąd to wie, jeszcze bardziej czerpie radość ze zgłębiania wiedzy – w pracy i w rodzinie jest kopalnią wiedzy. Przestała się denerwować, że inni czegoś nie wiedzą i nie zgłębiają tematu tak jak ona. Pamięta wiele rzeczy, co pomaga w szybkim znajdowaniu rozwiązań i odpowiedzi, no i kojarzy, gdzie co leży w domu!

Inna osoba, z Uczeniem się w Top 5, wie, jakich argumentów użyć, żeby partner i syn korzystali z tego jej talentu!

Jeszcze inna osoba wspomniała o mieszance talentów Odkrywczość, Intelekt i Rozwaga. Razem mogą one być pomocne we wskazywaniu partnerowi, że w danej sytuacji kiedyś zadziało się coś niefajnego, więc skoro nadchodzące wydarzenie jest podobne w swej naturze do poprzedniego (nieprzyjemnego), to warto uważać.

Ludzie z tym zestawem talentów robią takie przewidywanie „w locie” i uważają za oczywiste, zaś rzecz jasna osoby bez tych talentów tego nie robią i problemy gotowe. Ważne tylko, by to umiejętnie komunikować (NVC się kłania).

Tak jak napisałem wcześniej, warto zajrzeć na grupę i przeczytać więcej historii.

Wspólne aktywności talentowe

Wspaniałą aktywnością jest wspólne „przerabianie” talentów. Sam to przetestowałem w swoim związku. Siadaliśmy z żoną na kilka minut co parę dni i naprzemiennie czytaliśmy kolejne opisy naszych talentów. Na jednym spotkaniu opis jednego z jej talentów, a na następnym – opis jednego z moich. Mówiliśmy sobie, z czym się zgadzamy, co widzimy w swoim zachowaniu, czego nie widzimy, co w nim jest dobrego, z czym mamy trudność. Tak przeszliśmy przez całe Top 10 talentów.

Zapamiętałem to jako kolejną dobrą wspólną aktywność, która pomagała nam się lepiej poznać, zrozumieć i komunikować. Można powiedzieć, że mieliśmy 20 talentowych randek!

Podsumowanie

Poznanie własnych talentów to dopiero początek. Kluczowe pytanie brzmi: „Co dalej?”. Samo odkrycie mocnych stron niewiele zmieni w Twoim życiu, dopóki nie zaczniesz świadomie ich wykorzystywać. W artykule pokazałem Ci, jak Twoje talenty mogą wspierać różne obszary działania: od pracy z celami, przez informację zwrotną, aż po relacje. Każda aktywność została rozpisana na mniejsze kroki, żeby łatwiej było przełożyć teorię na praktykę.

Nie musisz robić wszystkiego od razu. Wystarczy, że zaczniesz od małych kroków. Użyj talentów w działaniu i zobacz, jak mogą ułatwić Ci życie.

Następne akcje

  1. Wybierz do testów jeden z 5 opisanych tu obszarów. Postaw na coś, co najłatwiej Ci będzie przetestować.
  2. Wybierz ze swojego Top 5 talent, który znasz najlepiej, i zapisz na kartce, na jakie 3 sposoby używasz go teraz w danym obszarze.
  3. Zapisz na kartce 1 pomysł, jak możesz swojego talentu używać jeszcze skuteczniej (mądrzej, inteligentniej).
  4. Przetestuj to działanie w najbliższym tygodniu.

You might be interested in …

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
INTENCJONALNY NEWSLETTER
Co tydzień wysyłam list, w którym zapraszam do rozmowy i zadania sobie ważnych pytań.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Dominik Juszczyk prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Dominik Juszczyk Near-Perfect Performance. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w polityce prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.
INTENCJONALNY NEWSLETTER
Co tydzień wysyłam list, w którym zapraszam do rozmowy i zadania sobie ważnych pytań.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Dominik Juszczyk prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Dominik Juszczyk Near-Perfect Performance. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w polityce prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.
Jeszcze jeden krok – potwierdź zapis!
Bardzo się cieszę, że będę mógł się z Tobą dzielić przemyśleniami. Koniecznie kliknij potwierdzenie zapisu, które znajdziesz w swojej skrzynce mailowej (sprawdź też folder spam). Zaraz po tym przekieruję Cię na stronę z prezentami – „Twoje pierwsze kroki po poznaniu talentów" oraz kartami talentowymi.
Jeszcze jeden krok – potwierdź zapis!
Dziękuję!