Osoby z talentami w domenie wykonywania wiedzą, jak sprawić, żeby rzeczy się działy. Kiedy zespół potrzebuje kogoś, kto wprowadzi pomysł w życie, te osoby są tymi, które będą pracować, aby te pomysły były zrealizowane. Osoby z tymi talentami mają umiejętności, aby uchwycić pomysł i go zrealizować.
Ten wpis jest pierwszym z serii czterech wpisów poświęconych poszczególnym domenom.
Cztery domeny talentów – miniseria
Każdy z talentów należy do jednej z czterech domen:
- wykonywania (executing)
- wpływania (influencing)
- budowania relacji (relationship building)
- myślenia strategicznego (strategic thinking)
Nie ma dobrego lub złego rozłożenia talentów w domenach. To, że dany talent należy do którejś z domen, znaczy, że najbardziej jest widoczny w tym obszarze działania, że najbardziej naturalne jest działanie w tym obszarze. Ale nie znaczy to, że osoba z talentami w jednej domenie nie może działać w innej. W tej miniserii wpisów chcę pokazać, jak można patrzeć na talenty, aby poszerzyć ich zastosowanie.
Co zrobić, kiedy nie mamy talentów z domeny wykonywania?
Talenty, które przypisane są do domeny wykonywania, to:
- osiąganie
- organizator
- pryncypialność
- bezstronność
- rozwaga
- dyscyplina
- ukierunkowanie
- odpowiedzialność
- naprawianie
Domena wykonywania kojarzy się ze skutecznością, z nakierowaniem na wykonywanie zadań, dokańczaniem ich, ukierunkowaniem na pracę, proces. Ich najbardziej naturalne, często najbardziej dostępne działanie jest właśnie w tych obszarach.
Co zrobić, kiedy nie mamy talentów z tej domeny lub kiedy mamy tylko pojedyncze talenty w tej domenie?
Jak talenty pomagają wykonywać zadania?
Pomóc wykonywać zadania może dowolny z Waszych talentów. Warunkiem jest przyjrzenie się im i zadanie sobie kilku pytań, które pomogą Wam uświadomić sobie możliwe sposoby działania.
Jak można to zrobić? Warto dla każdego swojego talentu odpowiedzieć na kilka poniższych pytań. Bardzo zachęcam, aby zrobić to pisemnie. Wtedy po jakimś czasie będzie można wrócić do swoich zapisków i zobaczyć, jakie zmiany u Was zaszły.
Pytania, które pozwolą zobaczyć, jak talenty mogą wpływać na Wasze działanie:
- Jak ten talent pomaga wykonywać zadania?
- Jak ten talent pomaga wytrwać w pracy?
- Jak ten talent pomaga planować zadania?
- Jak ten talent jest widoczny, kiedy wymagana jest praca rutynowa?
- W jaki sposób ten talent przejawia się, kiedy trzeba pracować z zespołem, aby osiągnąć cel?
- Jak ten talent pomaga definiować cele?
- Kiedy ten talent przeszkadza osiągać cele i jak można ograniczyć jego ciemne strony w tym obszarze?
Zachęcam do zrobienia tego ćwiczenia z innymi osobami, które mają takie talenty jak Wy. Talent po talencie.
Przykłady
Czasami trudno jest zacząć odpowiadać na te pytania, dlatego poniżej podaję przykłady dla dwóch talentów, z dwóch innych domen.
Jak empatia może pomóc wykonywać zadania?
Empatia to talent z domeny budowania relacji. Jak może ona pomóc w wykonywaniu zadań? Odpowiedzmy na powyższe pytania.
- Jak ten talent pomaga wykonywać zadania?
- Empatia pozwala mi wyobrazić sobie, jak będę się czuł po wykonaniu zadania, a także jak się będę czuł, jeżeli go nie zrobię – to mnie bardzo motywuje do działania.
- Jak ten talent pomaga wytrwać w pracy?
- Dzięki empatii mogę przewidzieć, jakie trudności emocjonalne będę miał, długo nad czymś pracując. Mogę przygotować plan B, C itd., aby sobie poradzić, kiedy będzie mi trudno. Np. kiedy jestem bardzo zmęczony i poddaję się, wiem, że posłuchanie muzyki podniesie mi energię. ;)
- Jak ten talent pomaga planować zadania?
- Wiem, że nie warto planować zadań, kiedy jestem smutny, zdenerwowany, przytłoczony albo kiedy jestem podekscytowany i w euforii. Wtedy nie planuję rzetelnie. Dlatego zanim zabiorę się do planowania, obserwuję, jaki mam nastrój.
- Jak ten talent jest widoczny, kiedy wymagana jest praca rutynowa?
- Tak jak powyżej, antycypuję, jak się będę czuł, i planuję, co wtedy zrobię. Wiem też, że rutynowa praca może przynosić duże efekty (dzięki regularności, małym krokom). Przypominam sobie o tym wtedy. Podnosi mnie to na duchu.
- W jaki sposób ten talent przejawia się, kiedy trzeba pracować z zespołem, aby osiągnąć cel?
- Obserwuję siebie i innych. Wykorzystuję te informacje do tego, aby lepiej się komunikować z innymi. Aby wyczuwać, kiedy nastroje są świetne, a kiedy trudne, i adekwatnie reagować.
- Jak ten talent pomaga definiować cele?
- Duże cele są motywujące. Znów wyobrażam sobie, jak będę się czuł, kiedy je osiągnę. Zbyt duże cele są przytłaczające. Empatia pozwala mi zadać sobie pytanie: „Jeżeli czujesz się przestraszony tym celem, to może warto go jeszcze raz przeanalizować?”. To nie jest wskazówka do odrzucenia celu, ale do jego analizy.
- Kiedy ten talent przeszkadza osiągać cele i jak można ograniczyć jego ciemne strony w tym obszarze?
- Przeszkadza, kiedy widzę inne sposoby poprawienia sobie nastroju, kiedy jestem zmęczony pracą. Przeszkadza, kiedy jestem przestraszony zbyt dużym celem i chcę go zmniejszyć, aby się tak nie czuć. Ograniczam ciemne strony, odraczając trochę decyzję w czasie. Biorę emocje jako coś istotnego, ale nie podejmuję decyzji pod ich wpływem. Są dla mnie dodatkowym źródłem informacji.
Co sądzicie o tych odpowiedziach? Mam empatię w top 5 i właśnie tak z niej korzystam w obszarze wykonywania. Jest wtedy dla mnie bardzo efektywnym talentem.
Jak talent analityk może pomóc wykonywać zadania?
Zróbmy podobne ćwiczenie dla analityka, który jest talentem z domeny myślenia strategicznego. Nie jest on moim dominującym talentem. W jego przypadku odpowiadam na pytania, korzystając z doświadczenia z pracy z osobami, które mają ten talent. Analityk pomaga zadawać właściwe pytania, znaleźć dane, przyczyny, dlaczego coś się dzieje.
- Jak ten talent pomaga wykonywać zadania?
- Analityk pozwala pracować nad właściwymi rzeczami. Pomaga zadać pytania o to, dlaczego coś robimy. Skąd wiemy, że to właściwa rzecz i właściwy sposób? Komu to służy? Dzięki odpowiedziom na te pytania osoby z tym talentem mają motywację, aby skupić się na zadaniu.
- Jak ten talent pomaga wytrwać w pracy?
- Co przeszkadza wytrwać w pracy? Analityk, zadając sobie to pytanie, może przeanalizować dane, dostrzec, co przeszkadza, i to wyeliminować.
- Jak ten talent pomaga planować zadania?
- Zakładając, że osoba z talentem analityk ma dane na temat złożoności projektu, liczby zadań, dostępności czasu, innych potencjalnie zaangażowanych osób, czasu dostarczenia projektu itd., będzie mogła wypracować realny harmonogram. Jeżeli tych danych nie posiada, to będzie chciała je zdobyć.
- Jak ten talent jest widoczny, kiedy wymagana jest praca rutynowa?
- Analityk może pomóc w rutynowej pracy, kiedy będzie w stanie zobaczyć na wymiernych danych, jakie daje ona efekty. Mając takie dane, może na bieżąco analizować swoje postępy i dzięki temu pracować w taki sposób.
- W jaki sposób ten talent przejawia się, kiedy trzeba pracować z zespołem, aby osiągnąć cel?
- Zanim zespół zacznie pracować, analityk może pomóc sprawdzić, czy cel jest dobrze określony, czy są wystarczające informacje. Dzięki temu jest większe prawdopodobieństwo, że zespół będzie pracował nad właściwymi rzeczami, we właściwy sposób.
- Jak ten talent pomaga definiować cele?
- Cele są zdefiniowane w oparciu o przemyślane dane wejściowe. Są dzięki temu bardziej konkretne, łatwiej mierzalne.
- Kiedy ten talent przeszkadza osiągać cele i jak można ograniczyć jego ciemne strony w tym obszarze?
- Czasami talent analityk daje poczucie, że jeszcze nie wszystko wiadomo, że nie ma wszystkich danych, i przez to opóźnia start. Można to ograniczyć poprzez ustalenie sobie z góry terminu, do kiedy zbieramy informacje i dane, oraz określenie, jak będziemy sprawdzać ich prawdziwość w trakcie trwania prac nad osiągnięciem celu.
Podsumowanie
Często osoby, które zrobiły badanie CliftonStrengths, mówią mi: „Nie mam talentów w domenie wykonywania, już wiem, dlaczego nie dokańczam zadań”. Tym wpisem i tymi ćwiczeniami chcę pokazać, że brak talentów w domenie wykonywania nie oznacza, że nie możemy kończyć zadań! Talenty nie mówią, co możemy, a czego nie możemy robić, tylko jak będziemy te rzeczy robić. Wykonywać, działać można na wiele sposób. Warto zastanowić się, jak Wasze talenty w tym pomagają, a jak przeszkadzają, i na podstawie tych informacji świadomie je rozwijać i wykorzystywać. Powodzenia!
Kurs “Cztery domeny talentów”
Jeżeli zainteresował Cię ten artykuł to zapraszam Cię do kursu “Cztery domeny talentów”.
W tym kursie przeanalizujesz wszystkie swoje talenty i zadasz sobie pytania:
- Jak moje talenty pomagają mi wykonywać zadania?
- Jak moje talenty pomagają mi wpływać na innych i komunikować się?
- Jak moje talenty pomagają mi budować relacje?
- Jak moje talenty pomagają mi myśleć strategicznie?
Dzięki wykonanym ćwiczeniom uzmysłowisz sobie, jak korzystać ze swoich talentów, tam gdzie ich potrzebujesz. Wypracujesz konkretne praktyki i strategie korzystania z talentów na swój sposób.